- Side 192 -
...straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold og tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke videregives.
(...)
...fortrolige oplysninger, som personer, der virker eller har virket i den offentlige forvaltning, har fået kendskab til ved udøvelsen af deres virksomhed. Den omfatter således ikke oplysninger, som de pågældende er blevet bekendt med gennem offentlig omtale eller i forbindelse med private meddelelser, jf. bl.a. den kommenterede forvaltningslov, side 739.
- Side 205 -
...modtaget ved meddelelse af sagsindsigt ikke kan begrænses ud over, hvad der følger af reglerne om tavshedspligt. Der gælder således ikke nogen begrænsninger i et kommunalbestyrelsesmedlems adgang til at anvende eller videregive information, som medlemmet har erhvervet ved benyttelse af retten til sagsindsigt, når bortses fra reglerne om tavshedspligt.
- Side 240 -
Efter forvaltningslovens § 27, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, har den, der virker inden for den offentlige forvaltning, tavshedspligt med hensyn til visse nærmere angivne oplysninger samt for at beskytte en række nærmere angivne væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser. For
(...)
- Side 241 -
spørgsmålet om, hvilke oplysninger der er omfattet af tavshedspligten efter forvaltningslovens § 27, henvises til den kommenterede forvaltningslov, side 746 ff.
(...)
...debat i forbindelse med behandlingen af et punkt på dagsordenen, vil ikke i sig selv kunne begrunde en dørlukning, jf. nedenfor afsnit 4.2. Hvis det under behandlingen af et dagsordenspunkt viser sig påkrævet at inddrage forhold, der nødvendiggør behandling for lukkede døre, vil kommunalbestyrelsen kunne fortsætte sagens behandling for lukkede døre.
- Side 243 -
...besvarelse af et spørgsmål fra Folketingets Kommunaludvalg, j.nr. 1994/10151-16, resumédatabasen 94.1.2). Se om vurderingen af, hvilke oplysninger om enkeltpersoner der er fortrolige, den kommenterede forvaltningslov, side 747 ff., om beskyttelsen af enkeltpersoners »private, herunder økonomiske, forhold«, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1.
(...)
- Side 244 -
...oplysninger i afskedigelsessager side 815. Se endvidere om sammenhængen mellem forvaltningslovens § 27 og offentlighedslovens regler den kommenterede forvaltningslov, side 764. Om hvorvidt oplysninger om den ansattes rent tjenstlige forhold kan behandles for lukkede døre, se også skr. af 1. juni 2001, j.nr. 2000/1070/080-2, resumédatabasen 01.1.4.
- Side 246 -
Forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, om tavshedspligt vedrører den, der virker inden for den offentlige forvaltning. I det omfang der fremdrages fortrolige forhold på et møde for lukkede døre, vil de kommunalt ansatte derfor lige som medlemmerne have tavshedspligt.
(...)
...er ikke umiddelbart omfattet af reglerne om tavshedspligt, men kommunalbestyrelsen kan pålægge dem tavshedspligt, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 6. Hvis tavshedspligt er pålagt i henhold til denne bestemmelse, finder straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f tilsvarende anvendelse på overtrædelse af sådant pålæg, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 7.
(...)
- Side 247 -
...inden for offentlige råd og myndigheder. Bestemmelsen kan få betydning, hvor et forhold ikke er omfattet af straffelovens § 152, f.eks. fordi den, som (offentligt) har røbet fortrolige forhold, ikke er medlem af kommunalbestyrelsen eller ansat i kommunens tjeneste og ikke er blevet pålagt tavshedspligt i henhold til forvaltningslovens § 27, stk. 6.