- Side 70 -
...oplysning. Det afgørende for, om en oplysning skal anses for fortrolig, er en vurdering af, om oplysningen efter den almindelige opfattelse i samfundet bør kunne forlanges unddraget offentlighedens kendskab, jf. straffelovens § 152 og forvaltningslovens § 27. I forbindelse med personaleadministration vil virksomheden ofte støde på fortrolige oplysninger.
(...)
De fortrolige oplysninger er ikke oplistet i en bestemt lov, men der kan hentes inspiration i forvaltningslovens § 27 om offentligt ansattes tavshedspligt ved vurderingen af, hvad der kan betragtes som fortrolige oplysninger. Det følger af denne bestemmelse, at der er tavshedspligt angående oplysninger om
(...)
Det kan derfor være relevant for både private og offentlige arbejdsgivere at orientere sig i praksis vedrørende forvaltningslovens § 27 om, hvilke oplysninger der kan betragtes som fortrolige oplysninger. Det fastlægges desuden gennem praksis i afgørelser fra Datatilsynet og domstolene, hvad der må betragtes