- Side 20 -
...Kommunisme-normen understøttes omvendt af kravet og konkurrencen om offentliggørelse af resultater så hurtigt som muligt. Derved erhverves førsteretten. Det betragtes dog som legitimt i konkurrencen om at komme først at tilbageholde ufærdige ideer og resultater, indtil de er modne til offentliggørelse (jf. i øvrigt offentlighedslovens § 27, stk. 5).
(...)
- Side 22 -
...Forvaltningslovens § 27: »Universitetet er underlagt forvaltningslovens bestemmelser om tavshedspligt. Det betyder, at der kun kan pålægges tavshedspligt med hensyn til en oplysning, når det er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til bestemte offentlige eller private interesser som nævnt i forvaltningslovens § 27 stk. 1-4.«
(...)
...udsættelse, der kan give myndigheden mulighed for at forberede sig forud for offentliggørelse. Udsættelsen skal være skriftligt begrundet og må ikke være længere end formålet tilsiger. Hvis rekvirenten i denne periode gør brug af rapporten offentligt, skal forskeren offentliggøre rapporten med det samme« (Principper, s. 22; min kursivering, Heine Andersen).
(...)
- Side 23 -
...forskernes ytringsfrihed, der næppe er lovhjemmel til (jf. Schaumburg-Müller, under udgivelse). Dertil kommer, at den anførte begrundelse for aftale om udsættelse af publicering efter oversendelse: at give »myndigheden mulighed for at forberede sig forud offentliggørelse« forekommer tvivlsom og i hvert fald ikke er nævnt i forvaltningslovens § 27, stk. 1-4.
(...)
...regler på Københavns Universitet: »… hverken myndigheder eller universiteter kan pålægge forskere ved landets universiteter tavshedspligt, medmindre der er tale om fortrolige oplysninger efter de almindelige regler i forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, eller anden lovgivning« (skrivelse af 22. maj 2018 fra Folketingets Ombudsmand til Heine Andersen).