- Side 82 -
om begrænsning i forskernes ytrings- og informationsfrihed har ikke hjemmel i forvaltningslovens § 27, der udtømmende gør op med grundlag for tavshedspligt. Bestemmelsen giver kun mulighed for at præcisere pligten, ikke for at udvide den. En sådan aftalt indskrænkning ville derfor heller ikke leve op til EMRK’s krav om lovgrundlag.
- Side 100 -
...forvaltningslovens regler om tavshedspligt, herunder forbuddet mod at pålægge tavshed ud over de lovbestemte tilfælde, jf. § 27, stk. 5. De pågældende områder er så lovmæssigt afbalanceret, f.eks. ved at aktindsigt kan begrænses og tavshedspligt pålægges af hensyn til forskeres ideer, jf. offentlighedslovens § 33, nr. 4, og forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 4.
- Side 104 -
...til forskningsresultater vil således være ulovligt, også selvom tavsheden indgår som et led i universitets aftale med et ministerium.8484. Se hertil »Øget klarhed om forskeres ytringsfrihed«, Folketingets Ombudsmand, 22. juni 2017. Man kan i sagen undre sig over, at både universitet og ministerium var villige til at ignorere en klar lovbestemmelse.
- Side 113 -
Tavshedspligten er nærmere reguleret i forvaltningslovens § 27.
(...)
- Side 114 -
...praksis, og der er nu lavet nye standardaftaler. Se Folketingets Ombudsmands skrivelser til de to ministerier af 27. juni 2017, tilgængelig på Ombudsmandens hjemmeside. Dette rejser en række spørgsmål, både i forhold til medkontrahenten (altså den, der har indgået en aftale med en forskningsinstitution om en forskningsydelse) og i forhold til den ansatte.
(...)
- Side 115 -
...kan aftales tavshed ud over, hvad der følger af forvaltningslovens § 27. Ud fra en sådan betragtning vil en offentlig myndighed, det være sig et ministerium, en region, en kommune el.a., hverken kunne påberåbe sig en ulovlig tavshedsklausul eller kunne kræve erstatning eller forholdsmæssigt afslag som følge af, at den aftalte tavshed ikke leveres.
(...)
...medkontrahenten privat vil der skulle tages stilling spørgsmålet om god tro, og her vil det alt andet lige være sværere at være i god tro, alt eftersom der produceres og offentliggøres kodexer112112. Se afsnit 4.2 om forskellige retningslinjer og codes of conduct. mv., der lægger op til offentlighed i forskningen og afviser tavshed om forskningsresultater.
(...)
- Side 116 -
...forvaltningen.113113. Se nærmere Andersen 2018 s. 192 ff. Forf. henviser her bl.a. til notater fra Akademikernes Udvalg til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde (UBVA) og professor i forvaltningsret Michael Gøtze. Som beskrevet i anførte værk s. 194 har Miljøstyrelsen udtrykkeligt anerkendt, at sanktionering i tilfælde som de nævnte, ikke vil være lovlig.
(...)
- Side 117 -
...kan dog se det danske kodex som en bevægelse henimod en retstilstand, hvor en forsker ikke helt suverænt kan bestemme, om et forskningsresultat skal offentliggøres. Tavshedspligtsklausuler, der rækker ud over forvaltningslovens § 27, kan også af den grund sætte forskerne i en kattepine og indebære en uacceptabel forringelse af deres arbejdsforhold.
(...)
...videregivelse af en i udgangspunktet tavshedsbelagt oplysning kan være berettiget. I samme retning taler straffelovens § 152 e, der undtager straf for røbninger, der udgør »berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres tarv«. Således vil det f.eks. være berettiget at politianmelde en navngiven person, selvom forholdet kan
(...)
- Side 118 -
...den er velbegrundet og ikke f.eks. chikanøs (hvilket igen spiller fint sammen med forvaltningens forpligtelse på saglighed).115115. Se nærmere om kvalifikation »uberettiget« og § 152e, Toftegaard Nielsen m.fl., Straffeloven med kommentarer. Special Del, 11. udg., DJØF Forlag 2017, s. 177 f. og 186 ff.; Jakobsen og Schaumburg-Müller 2020, s. 617 f.
(...)
I det følgende ses på de relevante bestemmelser i forvaltningslovens § 27 i forhold til forskeres ytrings- og informationsfrihed, særligt om offentliggørelse af forskningsresultater. For andre aspekter henvises til speciallitteraturen.121121. F.eks. Fenger 2021.
- Side 123 -
...Uddannelses- og Forskningsstyrelsens brev til Aarhus Universitet af 3. maj 2021, hvor det bl.a. hedder, at »(a)fgørelser om aktindsigt kan således ikke udsættes med henvisning til, at det vurderes uhensigtsmæssigt...«. Begrænsninger i aktindsigt kan udgøre krænkelse af art. 10, og det samme vil gælde en begrænsning i forskeres mulighed for at publicere.
- Side 135 -
...giver mulighed herfor.172172. Omtalt nærmere afsnit 3.3. 2021-Principperne kan læses således, at der først kan ske offentliggørelse efter aflevering til den rekvirerende myndighed, men en sådan læsning kan ikke være rigtig. Ideen må være, at forskningsresultaterne kan offentliggøres efter aflevering, men at der ikke tages stilling til tiden inden.
(...)
...nærværende forfatters vurdering ikke begrunde hemmeligholdelse. Denne vurdering er ikke ganske sikker, men bygger på, at publiceringsretten er udgangspunktet, og at f.eks. patentering kun indeholder en foreløbig hemmeligholdelse, idet et patent netop udmærker sig ved at skulle offentliggøres, hvorefter det kan bruges, typisk mod betaling af licens.