- Side 232 -
...vurderede, at formuleringen i standardkontrakten sandsynligvis udgjorde en krænkelse ikke blot af forskningsfriheden men også af forvaltningslovens § 27, stk. 5, og EMRK Artikel 10 (jf. kap. 3). Forelagt dette indrømmede Miljø- og Fødevareministeriet, om end først efter ret lang behandlingstid, at tavshedspålægget gik videre end forvaltningslovens regler:
(...)
...handle forvaltningsmæssigt kritisabelt, og at en forsker, der overtræder en pålagt tavshedspligt, som går videre end den tavshedspligt, der allerede følger af § 27, stk. 1-4, ikke vil kunne straffes eller udsættes for disciplinære foranstaltninger.«4242. Brev fra Miljø og Fødevareministeriet af 29. marts 2016 til Københavns Universitet, Heine Andersen.
(...)
- Side 233 -
...forskernes ytrings- og informationsfrihed... ikke hjemmel i forvaltningslovens § 27, der udtømmende gør op med grundlag for tavshedspligt. Bestemmelsen giver kun mulighed for at præcisere pligten, ikke for at udvide den.« Der skal konkrete, specifikt formulerede grunde til inden for lovens rammer, for at man kan pålægge offentligt ansatte tavshedspligt.
- Side 239 -
»hverken myndigheder eller universiteter kan pålægge forskere ved landets universiteter tavshedspligt, medmindre der er tale om fortrolige oplysninger efter de almindelige regler i forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, eller anden lovgivning.«5959. Skrivelse af 22. maj 2018 fra Folketingets Ombudsmand til Heine Andersen.