Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 27

5) Tavshedspligt, specialregler, edition mv.

- Side 292 -

...end den almindelige tavshedspligt.7575. Jf. også Niels Fenger, EU-rettens påvirkning af dansk forvaltningsret, 4. udg., 2021, s. 25. Regler i speciallovgivningen, der alene henviser til de almindelige regler om tavshedspligt eller blot »for en sikkerheds skyld« fastslår, at der er tavshedspligt, har ikke karakter af »særlige« tavshedspligtsregler.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...parallelitet i formuleringen af offentlighedslovens §§ 30-33 og forvaltningslovens § 27. Dette indebærer dog ikke nødvendigvis, at der i alle tilfælde vil være sammenfald mellem de oplysninger, der kan undtages fra aktindsigt, og de oplysninger, der er tavshedspligtige efter § 27.7676. Jf. lovforslag L 145 2012-13, s. 39 (ad nr. 11 – § 27, stk. 1-4).

Læs på Jurabibliotek



Tavshedspligt

- Side 299 -

...Tavshedspligten har navnlig betydning for, hvilke oplysninger de ansatte må videregive til private, offentligheden og i et vist omfang til andre offentlige myndigheder. Tavshedspligten er reguleret i forvaltningslovens § 27, straffelovens §§ 152 ff., EU’s Charter om grundlæggende rettigheders art. 8 samt speciallovgivning.9898. Fx skatteforvaltningslovens § 17

Læs på Jurabibliotek

(...)

At tavshedspligten både er reguleret i forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152, skyldes, at § 27 fastlægger de nærmere detaljer og afgrænsninger af, hvilke oplysninger der er fortrolige, samt nogle yderligere reguleringer af fortrolighedens udstrækning. Straffeloven indeholder selve strafbuddet/strafhjemlen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 302 -

...vægt. Der må derfor være tale om en begrænset mulighed. Se også UfR 1984.941 H om tavshedspligt for ministre og topembedsmænd vedr. interne drøftelser. Selv om beskyttelsen af interne beslutningsprocesser er forøget fra 2014 (bl.a. ved offentlighedslovens §§ 23 og 24), må tavshedspligten dog stadig kun kunne finde anvendelse i ganske særlige tilfælde.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 304 -

...Dette kaldes ofte for offentligt ansattes »meddeleret«. Videregivelse af fortrolige oplysninger til medier m.v. kan evt. ske, hvis ovennævnte § 152 e, nr. 2 er opfyldt, jf. UfR 2022.936 H.110110. Jf. nærmere Betænkning 1472/2006 om ytringsfrihed og meddeleret for offentligt ansatte og Betænkning 1553/2015 om ytringsfrihed og whistleblowerordninger

Læs på Jurabibliotek

(...)

En forvaltning kan ikke selv udvide tavshedspligten. Der er tavshedspligt, hvis det følger af det ovenstående – ellers ikke, jf. legalitetsprincippet og forvaltningslovens § 27, stk. 5. Men forvaltningen kan præcisere for de ansatte, fx ved en tjenestebefaling eller et cirkulære, hvilke oplysninger man vurderer, er omfattet af tavshedspligten.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Politiets Efterretningstjeneste. Sikkerhedsvurderingen indeholdt oplysninger om strafferetlig efterforskning, men var videregivet til ministerkandidaten som led i sikkerhedsvurdering af denne og til brug for statsministeren. Jf. i øvrigt nærmere om bestemmelsen Betænkning om tavshedspligt nr. 998/1984, s. 201 ff. Bestemmelsen kan kun bruges på personer

Læs på Jurabibliotek