Bemærk, at § 28 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 28, om det har en betydning.
- Side 287 -
...forvaltningsloven. Dette skyldes, at såvel Registerudvalget som Justitsministeriet har fundet, at opregningen i direktivets artikel 8, stk. 1, af særlige kategorier af (følsomme) oplysninger er udtømmende, jf. Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, side 4006 h. sp. og 4012 h. sp. (lovforslag L 147, side 36 og 42) og betænkning 1345/1997, side 230-233.
- Side 310 -
...vedrøre enkeltpersoners rent private forhold efter forvaltningslovens § 28, ikke alene ses på, om den enkelte oplysning i sig selv fremtræder som sådan, men tillige på, om oplysningen sammenholdt med de øvrige oplysninger, den indgår i sammenhæng med, afslører eller kan afsløre omstændigheder, der må henføres til vedkommendes rent private forhold.
- Side 313 -
...ikke efter de – mere restriktive – regler, som tidligere fulgte af forvaltningslovens § 28. Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen vil kriterierne i stk. 2 i praksis også være af betydning for administrationen af de almindelige behandlingsregler i § 7 med hensyn til videregivelse af de oplysninger om rent private forhold, der er angivet i § 7, stk. 1.
- Side 315 -
...eventuelt herom John Vogter, Forvaltningsloven, side 556 ff. I modsætning til den tidligere gældende § 28, stk. 2, i forvaltningsloven regulerer bestemmelsen imidlertid ikke alene videregivelse til andre myndigheder, men også videregivelse til private. Om betydningen af § 8, stk. 3, kan i øvrigt henvises til Niels Fenger, Forvaltningsloven, side 807-809.