- Side 163 -
...forvaltningslovens §§ 28-31 og af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. De centrale regelsæt herom behandles generelt i afsnit 4. Fordi de mange regler om indhentelse og videregivelse af oplysninger er svære at overskue, følges afsnit 4 op med afsnit 5, hvor reglerne så at sige fordeles på forskellige oplysningsmåder eller behandlingssituationer.
- Side 178 -
Der er også regler, der kun gælder for bestemte typer af behandlinger af fortrolige oplysninger. Reglen i forvaltningslovens § 28, stk. 2, regulerer
- Side 182 -
...praksis vigtig konsekvens heraf er, at databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14 om oplysningspligt over for den registrerede, artikel 15 om den registreredes indsigtsret og artikel 16-19 om berigtigelse, sletning og begrænsning mv. ikke finder anvendelse ved sådan manuel videregivelse af personoplysninger fra en forvaltningsmyndighed til en anden.
- Side 202 -
...samarbejder, der regnes som selvstændige forvaltningsmyndigheder.269269. Se kapitel 4, afsnit 2 om myndighedsbegrebet. Medarbejderen – eller for den sags skyld en folkevalgt eller frivillig – kan dermed ikke uden videre tage fortrolige oplysninger om virksomheden eller andre med sig fra den ene forvaltningsmyndighed til den anden forvaltningsmyndighed.
Forvaltningslovens § 28, stk. 1, kan vel i sjældne tilfælde være relevant for sagsoplysning, hvor personligt ejede virksomheder er parter – mens det er
- Side 204 -
...oplysninger om forsvarets bygninger eller materiel, oplysninger, der er underlagt internationale fortrolighedsforpligtigelser mv. samt alle andre oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, jf. nærmere forvaltningslovens § 27, stk. 1- 4, og straffelovens § 152.
(...)
...28 er opfyldt. Det kan være, at den virksomhed, som oplysningen angår, udtrykkeligt har givet samtykke, at det følger af lovgivningen, at oplysningen skal videregives, eller at det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe. Generelt kan man sige om forvalt-
(...)
- Side 205 -
...indvilger i, at oplysningen videregives. Der er ikke krav om skriftlighed, men myndighederne anvender ofte skriftlighed af bevismæssige årsager – og der vil under alle omstændigheder være notatpligt efter offentlighedslovens § 13, stk. 2. Et samtykke kan på et hvilket som helst tidspunkt tilbagekaldes for fremtiden, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 4.
Hovedreglen er, at databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven regulerer en forvaltningsmyndigheds videregivelse af personoplysninger til en anden forvaltningsmyndighed, hvad enten dette sker elektronisk eller ej, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 1, og se ovenfor i afsnit 4.2.1.
- Side 206 -
Om en forvaltningsmyndighed efter forvaltningslovens § 31 er berettiget – og forpligtet – til at videregive oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed, afgøres i almindelighed efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelseslovens regler samt forvaltningslovens §§ 28, stk. 2-5, og 29.