- Side 492 -
...tjenestemand på grund af svagelighed i strid med § 32 blev indhentet oplysninger om en disciplinærstraf, som den pågældende var ikendt mange år tidligere. En yderligere begrænsning med hensyn til indhentning og videregivelse af følsomme personoplysninger findes i forvaltningslovens § 29, jf. om de to bestemmelser hhv. afsnit 3.3 og 3.4.3.6 nedenfor.
- Side 499 -
...parten processuel skadevirkning, uden at myndigheden forinden skal forsøge at tilvejebringe de pågældende oplysninger på anden vis. Det samme gælder i tilfælde, hvor parten i en ansøgningssag nægter at give samtykke til, at myndigheden indhenter rent private oplysninger om vedkommende efter forvaltningslovens § 29, jf. herom afsnit 3.4.3.6 nedenfor.
- Side 503 -
For så vidt angår ansøgningssager indeholder forvaltningslovens § 29 endvidere en særlig begrænsning i udgangspunktet om fri udveksling af oplysninger på sagligt grundlag internt i en forvaltningsmyndighed. Bestemmelsen behandles i afsnit 3.4.3.6 nedenfor.
- Side 505 -
...databeskyttelsesloven og forvaltningslovens § 29, jf. herom afsnit 3.4.3 nedenfor. Er der derimod ikke tale om personoplysninger, reguleres videregivelsesadgangen af forvaltningslovens § 28, hvis der er tale om fortrolige oplysninger, og er som altovervejende hovedregel fri, hvis der er tale om ikke-fortrolige oplysninger, jf. herom afsnit 3.4.4 nedenfor.
- Side 530 -
...Bestemmelsen indebærer, at ansøgeren selv får lejlighed til at vurdere, om fordelene ved, at en ansøgning imødekommes, står i rimeligt mål med det ubehag, der eventuelt kan føles forbundet med, at en myndighed skaffer sig kendskab til den pågældendes rent private forhold. I så henseende indeholder bestemmelsen en fravigelse af den almindelige officialmaksime.
(...)
...juridisk person. Den gælder både i forhold til elektronisk og manuel indhentelse af oplysninger, men omfatter kun information, som afgørelsesmyndigheden selv efterspørger. Den finder således ikke anvendelse på oplysninger, som afgørelsesmyndigheden ikke har anmodet om, men som en udenforstående, f.eks. en anden myndighed, videregiver på eget initiativ.
(...)
...Helsingør Kommune. Uden direkte at være blevet spurgt herom nævnte sagsbehandleren ved Helsingør Kommune, at man havde en mistanke om, at ansøgeren havde et alkoholmisbrug. På denne baggrund fandt Højesteret ikke tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at Hillerød Kommune havde indhentet oplysninger om ansøgeren i strid med forvaltningslovens § 29, stk. 1.
(...)
...social ydelse, der blev tilkendt efter ansøgning. Uden for bestemmelsens anvendelsesområde falder endvidere den del af det offentliges virksomhed, der har karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed. Bestemmelsen er således ikke til hinder for, at f.eks. de sociale myndigheder indhenter oplysninger til brug for rådgivning af en person. Det gælder, selv
(...)
- Side 531 -
...tilfælde vil de to adskilte enheder som udgangspunkt ikke uden borgerens samtykke kunne udveksle oplysninger om en ansøgers rent private forhold, selvom de varetager opgaver inden for det samme lovgivningsområde. Omvendt vil forvaltningslovens § 29 ikke finde anvendelse i sidstnævnte tilfælde, uanset om de to sager måtte angå forskellige retsområder.
- Side 532 -
...skriftligt. Dette samtykkekrav er ikke i alle henseender identisk med det samtykkekrav, der gælder i forhold til forvaltningslovens § 28 og databeskyttelsesforordningen, jf. herom ovenfor i afsnit 3.4.3.2.2 og 3.4.3.3.2. Et samtykke, der opfylder kravene efter de sidstnævnte regler, vil dog også opfylde kravene til et samtykke efter forvaltningslovens § 29.
(...)
...forhold fra kriminalregistret. Uanset rækkevidden af samtykket må der ikke indhentes flere oplysninger end nødvendigt, jf. princippet i databeskyttelsesforordningens art. 5, stk. 1, litra c, og FOB 2011 20-3 om indhentelse af en såkaldt børneattest til brug for ansættelsesmyndighedens vurdering af, om en ansøger skulle ansættes i en given stilling.
(...)
- Side 533 -
...specielle regel om indhentelse, undertiden kan tale herimod. Dette vil f.eks. kunne være tilfældet, hvor bestemmelsen om oplysningsspligt angår en sag, der oprindeligt er startet som en ansøgningssag, men hvor oplysningspligtbestemmelsen tager sigte på gennemførelse af kontrol med, at udbetaling af offentlige midler er sket på et rigtigt grundlag.
(...)
...at afgive de nødvendige oplysninger til brug for sagens behandling. Hvis hensynet til den pågældende selv eller til vedkommendes familie klart taler for, at oplysningerne indhentes, kan myndigheden efter en konkret afvejning af de modstående hensyn træffe beslutning herom. Det er forudsat, at bestemmelsen kun tages i anvendelse i særlige tilfælde.
- Side 538 -
til private uden samtykke eller særlig lovhjemmel i almindelighed anses for udelukket, jf. herved principperne i forvaltningslovens § 29 og afsnit 3.4.3.6 ovenfor.