- Side 79 -
...ægtefællen/samleveren end for den ansatte selv. Dette forekommer velbegrundet i relation til de anførte generelle inhabilitetsregler. Ved speciel inhabilitet må der derimod ofte foretages fuld identifikation. Dette gælder i hvert fald, hvor der foreligger personlige eller økonomiske interesser, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 2 (nedenfor B.2.b).
- Side 86 -
...hertil FOB 1988.213, hvor der antoges at foreligge inhabilitet efter forvaltningsloven for tre medlemmer af et fagkyndigt bedømmelsesudvalg, som skulle afgive indstilling til det institut, hvor de pågældende var ansat. Se også FOB 2001.322. jf. i øvrigt nedenfor om denne bestemmelse. Et grænsetilfælde foreligger i den situation, hvor der indhentes en
(...)
- Side 90 -
...særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er eller tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse. Reglen dækker inhabilitetsgrundsætningens centrale område. Om interessen har en sådan karakter og styrke, at den kan bevirke inhabilitet, afhænger i øvrigt af en konkret vurdering. Klarest vil
(...)
- Side 91 -
...uskrevne regler må en offentlig myndighed selvfølgelig ikke benytte en advokat, der har personlige interesser i sagen. Se også Styrelsesloven med kommentarer, s. 122, om et tilfælde, hvor et amtsrådsmedlem var inhabilt som følge af et indskud og personlig hæftelse på henholdsvis 47.100 kr. og 105.000 kr. i et kommanditselskab, som havde interesse i sagen.
(...)
- Side 92 -
...inhabilitet efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1, trods den almindelige regel om, at kommunalbestyrelsesmedlemmer, der af kommunalbestyrelsen er udpeget til en bestyrelse for at varetage kommunens interesser, som udgangspunkt ikke er inhabile.240240. Jf. Styrelsesloven med kommentarer, s. 130, og om selskabsinhabilitet i øvrigt nedenfor afsnit c.
(...)
- Side 93 -
...øvrige sager, at det var mest nærliggende at statuere inhabilitet, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 5. Henvisningen til nr. 5 antyder, at selv om den rent økonomiske interesse muligvis er bortfaldet, vil det være vanskeligt for den pågældende at tage stilling uafhængigt af en uvedkommende interesse i sagskomplekset.242242. FOB 1994.114.
(...)
- Side 94 -
...Hvis en revisor f.eks. som kommunalbestyrelsesmedlem skal tage stilling til en sag vedrørende en klient, men der ikke er tale om et repræsentationsforhold i netop denne sag, falder forholdet uden for nr. 1. Det kan derimod efter omstændighederne være omfattet af nr. 5.247247. Se om et sådant tilfælde Erik Harder, Dansk kommunalforvaltning, s. 164.
(...)
- Side 95 -
...vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op- eller nedstigende linje eller i sidelinjen så nær som søskendebørn eller andre nærstående har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen, der har en sådan interesse. Afgrænsningen ligger ret tæt op ad den tilsvarende regel i retsplejelovens § 60.
(...)
- Side 97 -
c. Private ansættelsesforhold, tilknytning til foreninger mv. Ifølge forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, foreligger inhabilitet, når vedkommende deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær tilknytning til et selskab, en forening
(...)
- Side 102 -
...forbindelse med varetagelsen af et andet offentligt hverv på ny at beskæftige sig med sagen«.278278. FOB 1960.102. Se endvidere Bent Christensen, Nævn og Råd, s. 188, Poul Andersen, Dansk Forvaltningsret, s. 449, Hans Gammeltoft-Hansen i Forvaltningsret, s. 262, Fenger (red.), Forvaltningsret, s. 265, og Steen Rønsholdt, Forvaltningsret, s. 243 ff.
(...)
- Side 104 -
ling af klagen over kommunens afslag på ansøgningen. Ombudsmanden udtalte bl.a., at der ikke kunne ses bort fra en risiko for, at konsulenten som sagsbehandler i nævnets sekretariat har kunnet føle sig bundet af sin tidligere rådgivning af kommunen, og at der derfor forelå inhabilitet efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4.
(...)
- Side 111 -
...Juristen 1998, s. 90. dvs. typisk i tilfælde, hvor forvaltningsmyndigheden er part – eller kan betragtes som partsrepræsentant – eller i øvrigt har en særlig (uvedkommende) interesse i sagens udfald, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, hvor en rekursmyndighed skal behandle en klagesag og tidligere har taget stilling til det pågældende spørgsmål, jf. § 3, stk. 1, nr.
(...)
- Side 112 -
...således part i sagen og burde derfor ikke varetage sekretariatsfunktionen i den konkrete sag.324324. FOB 2015-6. Fra retspraksis kan nævnes en sag, hvor en person blev frifundet for overtrædelse af en advarsel mod at trænge ind på politiet i Nykøbing Falster, idet politimesterens advarsel fandtes ugyldig på grund af inhabilitet.325325. U 1996.1104.
(...)
- Side 113 -
...foretages en selvstændig vurdering af spørgsmålet om myndighedsinhabilitet. Selv om en person, der er ansat hos klageinstansen, har udtalt sig konkret om en sag på en sådan måde, at han må anses for personligt inhabil, er det ikke på forhånd givet, at hele myndigheden er inhabil, uanset at den pågældende medarbejder har udtalt sig på myndighedens vegne.
(...)
...underordnede medarbejdere er personligt inhabile, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5,331331. Jf. Fenger (red.), Forvaltningsret, s. 271 ff. Se også Sten Bønsing, Almindelig forvaltningsret, s. 128. idet de alle vil være under indflydelse af den nævnte uvedkommende interesse. Begrebet myndighedsinhabilitet forudsætter jo i almindelighed, at myn-
(...)
- Side 114 -
...påkrævet, vil bero på sagens art og inhabilitetens karakter.338338. Jf. Hans Gammeltoft-Hansen i Forvaltningsret, s. 282. Ulempen herved er naturligvis, at afhængighedsforholdet fortsat kan tænkes at påvirke afgørelsen, selv om den inhabile minister ikke skal medvirke.339339. Jf. Fenger (red.), Forvaltningsret, s. 271 ff. Som følge heraf kan det efter om-
(...)
- Side 119 -
...§ 4, stk. 1, træffe afgørelse på trods af inhabiliteten, hvis det er umuligt eller betænkeligt at lade en anden forvaltningsmyndighed træffe afgørelsen. For ministres vedkommende kan det som tidligere omtalt overvejes, om det er forsvarligt at lade en anden minister (efter at sagen er overført ved kgl. resolution) træffe afgørelse efter indstilling