- Side 1197 -
...forvaltningslovens § 3 – en konkret vurdering til grund for, om der er tale om inhabilitet i den konkrete sag, ligesom konsekvensen er den samme, nemlig at den pågældende person ikke bør behandle den pågældende sag. Det er i forarbejderne antages, at kravene til habilitet i artikel 4, stk. 2, litra c, 1. led, i det væsentlige er opfyldt via de gældende reg-
(...)
- Side 1198 -
ler om habilitet i forvaltningslovens § 3, og at yderligere implementering dermed ikke er nødvendig.
(...)
...retsgrundsætning om generel inhabilitet. Ifølge den uskrevne retsgrundsætning om generel inhabilitet er det en almindelig forudsætning for at beklæde poster i forvaltningen, at en person ikke samtidig er eller kommer i en position, hvor den pågældende jævnligt vil være afskåret fra at udføre sin forvaltningsmæssige funktion på grund af særlig inhabilitet.
(...)
- Side 1200 -
...bestemmelse i § 14 a. Tidligere ansatte i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og medlemmerne af Konkurrencerådet samt deres suppleanter vil derfor fortsat ikke lovligt kunne videregive eller udnytte fortrolige oplysninger erhvervet under ansættelsen eller hvervet, uanset om det drejer sig om oplysninger fra en konkret verserende sag eller en afsluttet sag.
- Side 1335 -
Når politiet har tilendebragt en fremadrettet efterforskning, vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i henhold til forvaltningslovens §§ 28-32 kunne anmode politiet om at få indsigt i de oplysninger, der er tilvejebragt ved den fremadrettede efterforskning, og som vil være af relevans for virksomhedens eller virksomhedssammenslutningens sag.
- Side 1370 -
De oplysninger om virksomheden, som politiet udfinder under ransagningen, vil kunne overdrages til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i henhold til bestemmelserne i forvaltningslovens §§ 28-32, således at oplysningerne kan anvendes i styrelsens sag mod virksomheden.