- Side 278 -
...tilsvarende for kommunalbestyrelsens udvalg. (Skr. af 25. juli 1980, j.nr. 1980/123/1412-4, resumédatabasen 80.2a.1). Se også § 28, stk. 3. Hvis en medarbejder i forvaltningen er inhabil, må kommunalbestyrelsen eller udvalgene, hvis de bliver opmærksomme herpå, reagere over for det retsstridige forhold, jf. FOB 1988.74 om en kommunaldirektørs inhabilitet.
- Side 280 -
...række tilfælde, hvor kommunalbestyrelsesmedlemmerne skal tage stilling til kommunalbestyrelsens egne forhold, herunder forhold vedrørende de enkelte medlemmer. Det følger direkte af forvaltningslovens § 4, stk. 3, 1. pkt., at kandidater til hverv, der besættes af kommunalbestyrelsen med medlemmer af denne, ikke er inhabile ved besættelse af hvervene.
(...)
...vederlag m.v. til medlemmer. Som anført i forvaltningslovens forarbejder er det i kommunalretlig praksis fast antaget, at f.eks. borgmestre eller udvalgsformænd ikke er inhabile ved afgørelsen af spørgsmål om størrelsen af deres eget vederlag for hvervet. Denne praksis videreføres med bestemmelsen. Se Folketingstidende 1985-86, tillæg A, spalte 126.
- Side 282 -
...at den vil være egnet til at kunne påvirke sagsbehandlingen. Det er endvidere en forudsætning, at der ikke er tale om en interesse af mere almen karakter. Jo mere generel en sag er, desto stærkere skal et kommunalbestyrelsesmedlems interesse i sagens udfald være, for at inhabilitet kan komme på tale. Se den kommenterede forvaltningslov, side 184 ff.
- Side 285 -
...udgangspunkt vurderes efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1, vedrørende inhabilitet som følge af en særlig personlig eller økonomisk interesse i en sag, idet en aktiebesiddelse af det nævnte mindre omfang ikke kan begrunde inhabilitet efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3. (Skr. af 11. juli 2005, j.nr. 2003-2220/207-4, resumédatabasen 05.2.1).
(...)
...ved et positivt udfald af sagerne set fra boldklubbens side. Ministeriet fandt derfor ikke grundlag for at antage, at kommunalbestyrelsesmedlemmerne som følge af disses eller deres nære families besiddelse af aktieposter af en værdi på mellem 10.000 og 31.000 kr. måtte anses for inhabile ved behandlingen af sagerne vedrørende boldklubben i 1998-2000.
(...)
- Side 286 -
...privat støtte, efter ministeriets opfattelse ikke i sig selv kan anses for at medføre inhabilitet efter reglerne i forvaltningslovens § 3. Det forhold, at der er ydet støtte til et politisk parti, medfører ikke, at medlemmer af det pågældende parti har en særlig personlig eller individuel interesse i alle sager, hvori bidragsyderen har en interesse.
...forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, at kommunalbestyrelsesmedlemmer, som deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær tilknytning til et selskab eller en forening eller anden privat juridisk person, vil være inhabile ved kommunalbestyrelsens behandling af en sag, hvis foreningen m.v. har en særlig interesse i denne. Se om § 3, stk. 1, nr. 3, nedenfor.
- Side 290 -
...skulle stå for opfølgningen af kommunalbestyrelsens beslutning. I sager af generel karakter – som f.eks. vedtagelsen af kommunens budget – skal der imidlertid foretages en konkret vurdering af, om en indstilling på et delområde fører til, at kommunalbestyrelsesmedlemmet bliver udelukket fra at deltage i behandlingen af budgetforslaget i dets helhed.
(...)
...til denne konto, fandt Indenrigsministeriet imidlertid ikke, at medlemmet på dette grundlag havde haft en sådan ganske særlig og væsentlig interesse i kommunens årsbudget, at medlemmet i medfør af forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5, måtte antages at være inhabilt i forbindelse med kommunalbestyrelsens behandling af budgetforslaget i sin helhed.
- Side 291 -
Ikke blot et kommunalbestyrelsesmedlems egne interesser i en sags udfald kan medføre inhabilitet. Hvis medlemmets ægtefælle eller andre nærtstående har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald, vil der foreligge inhabilitet, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 2. Se nærmere herom i den kommenterede forvaltningslov, side 196 f.
(...)
- Side 292 -
...institutionsledere som noget nyt skulle referere til en distriktsleder, der fra institutionslederen ville overtage det overordnede pædagogiske ansvar samt ansættelseskompetence, det overordnede ansvar for personaleledelse samt den overordnede økonomiske og administrative kompetence. (Skr. af 9. september 2005, j.nr. 2003-2220/615-4, resumédatabasen 05.2.2).
(...)
...udtalt sig om trafikplanens negative konsekvenser for Kvickly-forretningen, fandtes ikke at give grundlag for at anse kommunalbestyrelsesmedlemmet for inhabilt efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5, (Statsamtet Århus’ skr. af 17. maj 2006, j.nr. 2005-613/676, og ministeriets skr. af 7. juli 2006, j.nr. 2006-2220/737-2, resumédatabasen 06.2.2).
Efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, foreligger der inhabilitet, når et kommunalbestyrelsesmedlem deltager i ledelsen af eller i øvrigt har nær tilknytning til et selskab, en forening eller en anden privat juridisk person, der har særlig interesse i sagens udfald. Se nærmere herom i den kommenterede forvaltningslov, side 200 f.
(...)
- Side 293 -
...fuldt ud ejes af det offentlige, eller til en offentlig selvejende institution, der er oprettet ved eller i henhold til lov, kan ikke medføre inhabilitet efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, idet bestemmelsen efter dens forarbejder kun vedrører tilknytning til en privat juridisk person, jf. Folketingstidende 1985-86, tillæg A, spalte 119 f.
...forening eller en anden privat juridisk person, er kommunalbestyrelsesmedlem, vil medlemmet således som udgangspunkt være inhabilt ved kommunalbestyrelsens behandling af sager, hvori selskabet, foreningen, fonden m.v. har en særlig interesse, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3 og 5. Se Folketingstidende 1994-95, tillæg A, side 2093 og 2094.
- Side 295 -
...kommunalbestyrelsesmedlemmer, herunder borgmesteren, var ved kommunalbestyrelsens behandling af en række sager med en professionel boldklub, der var organiseret som et aktieselskab, som følge af deres respektive hverv som formand for og medlemmer af bestyrelsen i aktieselskabet inhabile i medfør af forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, i forbindelse med
- Side 296 -
Det antages, at et kommunalbestyrelsesmedlems deltagelse i ledelsen af en forening, en fond m.v. – uanset bestemmelsen i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3 – ikke i almindelighed medfører inhabilitet ved kommunalbestyrelsens
(...)
- Side 297 -
...interessekonflikt og dermed fare for, at afgørelsen vil blive påvirket af uvedkommende hensyn, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 2. Se som eksempel FOB 1985.75 om en borgmester, der som kommunens repræsentant var født medlem af en erhvervsfonds bestyrelse. Borgmesteren var ikke af den grund inhabil ved kommunalbestyrelsens behandling af sager vedrørende fonden.
(...)
...sådan interessekonflikt, at modifikationen ikke finder anvendelse. Inhabilitet vil også kunne foreligge, hvor den private enhed undtagelsesvis er tillagt beføjelsen til at træffe afgørelser, og disse afgørelser kan påklages til den udpegende forvaltningsmyndighed, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4. Se den kommenterede forvaltningslov, side 212.
(...)
- Side 298 -
...evt. indhentelse af en ny (advokat)redegørelse om, hvorvidt der var grundlag for at rejse en erstatningssag over for medlemmer af bestyrelsen for den selvejende institution, og om udsigterne til, at en eventuel sag kunne gennemføres med et for amtskommunen positivt resultat. (Skr. af 21. september 1998, j.nr. 1997/1220/015-3, resumédatabasen 98.2a.3).
- Side 300 -
...udvalget om rækkevidden af forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, og forarbejderne til bestemmelsen til grund, at det ved forvaltningslovens vedtagelse har været udgangspunktet, at kommunalbestyrelsesmedlemmer, der er udpeget eller indstillet af kommunalbestyrelsen som medlemmer af bestyrelsen i et aktie- eller anpartsselskab, ikke anses for inhabile.
(...)
...imidlertid ikke holdepunkter for at antage, at opsamlingsbestemmelsen i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5, uden at der foreligger yderligere konkrete omstændigheder, uden tvivl kan anvendes på situationer, der ikke kan henføres til forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, dvs. i forhold til fuldt ud kommunalt ejede aktie- eller anpartsselskaber.
(...)
- Side 301 -
...pågældende ved kommunalbestyrelsens behandling af sagen alene vil varetage saglige, offentlige interesser, og 4) kommunalbestyrelsen og selskabet indgår privatretlige aftaler. De kommunalt udpegede bestyrelsesmedlemmer kan i disse situationer efter omstændighederne blive anset som inhabile i medfør af forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1, 4 eller 5.
(...)
...Tilsvarende gælder retsopfattelsen i en udtalelse fra 1996 om, at den kommunalretlige modifikation af de almindelige inhabilitetsregler formentlig ikke fandt anvendelse på kommunalbestyrelsesmedlemmer, der er valgt af kommunalbestyrelsen som medlemmer af bestyrelsen for et aktieselskab. (Skr. af 22. januar 1996, j.nr. 1995/122/169-8, resumédatabasen 96.2.4).
- Side 302 -
...en person som indehaver af flere offentlige hverv træffer afgørelse eller deltager i en sags behandling i forskellige faser af en sags forløb. Tilfælde af den sidstnævnte karakter vil imidlertid efter omstændighederne kunne begrunde inhabilitet efter nr. 5, hvis formålet med, at en sag behandles i de to organer, er at skabe en særlig retssikkerheds-
(...)
- Side 303 -
...identificeret sig med afgørelsen enten personligt eller på vegne af den myndighed, vedkommende repræsenterede. Dette taler for inhabilitet efter § 3, stk. 1, nr. 5, medmindre den pågældende i det andet hverv efter loven er interesserepræsentant for den myndighed, der har truffet den første afgørelse. Se nærmere Folketingstidende 1985-86, tillæg A, spalte 121.
(...)
...anset for inhabilt ved amtsrådets behandling af en sag efter miljøbeskyttelsesloven om godkendelse og tilsyn m.v. vedrørende en særligt forurenende virksomhed, der blev drevet af fællesskabet. (Justitsministeriets skr. af 12. august 1987, Justitsministeriets j.nr. L.A. 1987-546-77, Indenrigsministeriets j.nr. 1987/1074-0800-2, resumédatabasen 87.2a.5).
(...)
- Side 304 -
...Justitsministeriet dog mest tilbøjeligt til at mene, at den pågældende måtte anses for inhabil ved amtsrådets behandling af sagen, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5. (Skr. af 17. september 1987, j.nr. 1987/1074/1300-2, resumédatabasen 87.2.3., samt Justitsministeriets skr. af 31. august 1987, j.nr. L.A. 1987-546-76, resumédatabasen 87.2.3).
- Side 306 -
...uvedkommende hensyn. (Skr. af 16. september 1987, j.nr. 1986/1074/1418-2, resumédatabasen 87.2a.4). Også kommunalbestyrelsesmedlemmer, der som ansatte har medvirket ved en sags forberedelse, vil kunne være inhabile efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5, ved kommunalbestyrelsens behandling og afgørelse af sagen. Se herom ovenfor i afsnit 3.3.6.
(...)
- Side 307 -
...udpeget af et amtsråd til bestyrelsen for et kommunalt fællesskab, kunne ikke antages at være inhabile i medfør af forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5, ved bestyrelsens behandling af spørgsmål vedrørende en af det kommunale fællesskab mod amtskommunen anlagt retssag om gyldigheden af et af amtskommunen meddelt påbud efter miljøbeskyttelsesloven.
...under § 14, stk. 1, om, at styrelseslovens § 14, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse på udvalgenes virksomhed. Et inhabilt medlem kan heller ikke overvære kommunalbestyrelsens behandling af en sag fra tilhørerpladserne, jf. herved § 8 i normalforretningsordenen, hvorefter et inhabilt medlem skal forlade lokalet under sagens behandling og afstemning.