- Side 91 -
...anklager – kunne komme til at stå i. Typesituationen vil være den, at man har kendskab til den anklagede eller dennes nærmeste. Kendskab i sig selv er imidlertid ikke tilstrækkeligt efter forvaltningsloven, men kan i praksis være det. Man er måske gamle skolekammerater. Uanset at der ikke er noget aktuelt venskab, og kammeratskabet ligger adskillige
(...)
- Side 92 -
...mange sager. Uanset at en redegørelse fra en statsadvokat (Rigsadvokaten var inhabil) konkluderede, at statsadvokaten ikke var hverken specielt eller generelt inhabil efter RPL § 97 eller FVL § 3, valgte statsadvokaten alligevel at træde tilbage som koordinator af behandlingen af disse sager, da »skaden« var sket ved den i offentligheden rejste tvivl.
(...)
...byrettens frifindelse af de syv bankdirektører pga. en teknisk fejl blev anket 1 dag for sent, hvorfor anken blev afvist af landsretten. Højesteret ændrede dog senere landsrettens kendelse. I forlængelse af disse »ulykker« (set fra anklagemyndighedens synspunkt) er det næsten overflødigt at nævne, at de syv direktører blev frifundet i landsretten.
(...)
- Side 93 -
...inhabilitet, hvorfor A ikke kunne anses for inhabil. Landsretten kom til det modsatte resultat og fandt, at der som følge af A’s ansættelse i advokatfirmaet forelå sådanne omstændigheder, som var egnede til at vække tvivl om hendes upartiskhed som anklager i sagen, jf. retsplejelovens § 97, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5. A var derfor inhabil.
- Side 126 -
...vagthavende, eller af en medarbejder fra en anden politiafdeling. Den eneste efterforskning, han selv kan foretage, er de såkaldte uopsættelige efterforskningsskridt, dvs. sikring af beviser, der ellers ville gå tabt, jf. her omtalen af disse under afsnittet om adfærdsklager. At den pågældende polititjenestemand smider en notits på kollegaens bord under