- Side 147 -
...cpr-registeret. Se også U 2011.1915 og U 2015.3651 (frifindelse). Se også U 2017.145 (frifindelse for opslag i et sagsbehandlingssystem). Efter databeskyttelsesforordningens art. 5, stk. 1, litra c, skal personoplysninger være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de behandles (»dataminimering«).
- Side 153 -
...vil videregivelse af fortrolige oplysninger inden for samme forvaltningsmyndighed sjældent være i strid med forvaltningsloven eller være »uberettiget«, jf. straffelovens § 152. Videregivelsen må betragtes som berettiget, blot den, der modtager oplysningerne, har en klar og saglig interesse heri.465465. Jf. Jon Andersen, Juristen 1991, a.st., s. 10 f.
(...)
- Side 154 -
...fortrænger databeskyttelsesforordningens og -lovens regler som udgangspunkt de almindelige regler i forvaltningsloven, idet forordningen som EU-retlig retsakt har forrang i forhold til dansk lov, og idet databeskyttelsesloven må betragtes som en specialregulering i forhold til forvaltningsloven. Regler om behandling af personoplysninger i anden lov-
(...)
- Side 156 -
...forvaltningen eller en anden forvaltningsmyndighed, blot lovens regler i øvrigt følges (herunder reglerne om oplysningspligt i art. 13-14).475475. Se i øvrigt databeskyttelseslovens § 5, stk. 3. En social myndighed vil således efter omstændighederne kunne udlevere oplysninger om en persons modtagelse af sociale ydelser til politiet (se nedenfor afsnit 2.a.3).
(...)
...almindelige principper (herunder proportionalitetsprincippet), og den harmonerer med forvaltningslovens § 32, jf. om denne ovenfor afsnit a. Endelig indeholder art. 5, stk. 1, litra d, e og f, nogle almindelige regler om ajourføring (rigtighed), opbevaringsbegrænsning og integritet og fortrolighed.476476. Se om forholdet til arkivloven nedenfor kap. VII.B.5.
- Side 162 -
...forudsætningsvis, at interne arbejdsdokumenter efter omstændighederne kunne indfordres af tilsynsmyndigheden. Hvis myndigheden nægter at udlevere oplysningerne, må denne afgørelse kunne påklages gennem det almindelige hierarkiske rekurssystem. Begrænsningen i adgangen til at udveksle oplysninger følger af bestemmelserne i forvaltningslovens §§ 28, 29, 30 og 32.
(...)
- Side 166 -
...ovenfor afsnit B.1) i øvrigt på indhentelse af oplysninger, som myndigheden selv ligger inde med, indeholder for så vidt ikke noget nyt i forhold til, hvad der allerede ville være gældende i kraft af undersøgelsesprincippet, jf. ovenfor afsnit A.1, hvor det er anført, at der ikke kan indhentes oplysninger, der ikke er sagligt relevante for afgørelsen.
(...)
- Side 172 -
...oplysninger, som er nødvendige. Den nævnte præcisering er derfor især påkrævet ved indhentelse af fortrolige oplysninger, og som led heri vil den hørende myndighed i øvrigt kunne videregive fortrolige oplysninger i det omfang, det er nødvendigt for, at den myndighed, som henvendelsen rettes til, kan tage stilling til, hvorledes svaret skal udformes.