- Side 224 -
...personoplysninger) er udgangspunktet det uskrevne saglighedskrav sammen med officialprincippet, som disse regler fungerer i samspil med forvaltningslovens §§ 27-28 og 32 samt straffelovens regler om tavshedspligt. I begge tilfælde skal det i kapitel 6, afsnit 10.2, anførte om forvaltningslovens § 31 samtidig indtænkes, når den digitale løsning designes.
- Side 230 -
...supplerer bestemmelsen via princippet om forvaltningsret by design dermed de krav, der følger af de databeskyttelsesretlige og informationssikkerhedsretlige principper. Myndighedens medarbejdere mv. skal alene have indblik i en sagsbehandlende løsnings fortrolige data i det omfang, de har brug for oplysningerne som led i deres arbejde for myndigheden.
(...)
...bestemmelsen vil dog også gælde for myndighedernes samarbejdspartnere. Det bør derfor også vurderes, hvilke retningslinjer der skal fastsættes for tildeling af adgang til fortrolige oplysninger med henblik på at understøtte, at andre end myndighedens ansatte ikke fristes til at udnytte oplysningerne til usaglige formål, f.eks. til egen økonomisk vinding.
- Side 250 -
skal begrænses til det nødvendige i hver enkelt sag. Det samme vil i et vist omfang følge af officialprincippet og princippet i forvaltningslovens § 32, idet behandlingen sker for at oplyse de konkrete sager, der håndteres af den sagsbehandlende løsning.