- Side 534 -
...egnet til at sikre, at misbrug og andre uretmæssigheder imødegås, jf. FT 2013-14, tillæg A, L 13 som fremsat, s. 8, h. sp. Kravet om personlig underskrift eller entydig identifikation gælder ikke for dokumenter, hvorved der kvitteres, rykkes eller foretages andre sagsbehandlingsskridt, der ikke er væsentlige, jf. forvaltningslovens § 32 b, stk. 3.
(...)
Erhvervsstyrelsen har derfor i afgørelsessager allerede i forvaltningslovens § 32 b, stk. 1, hjemmel til at underskrive dokumenter digitalt. Forarbejderne siger ikke noget om, hvorfor lovgiver har vurderet, at § 34, stk. 1, herefter er nødvendig.
...b, stk. 1, at dokumenter, der udgår fra en forvaltningsmyndighed i afgørelsessager, skal være forsynet med en personlig underskrift eller være udformet på en måde, der i øvrigt sikrer en entydig identifikation af den, som er afsender af dokumentet, og at dokumentet er endeligt. Kravet om personlig underskrift eller entydig identifikation gælder dog
(...)
- Side 535 -
ikke for dokumenter, hvorved der kvitteres, rykkes eller foretages andre sagsbehandlingsskridt, der ikke er væsentlige, jf. forvaltningslovens § 32 b, stk. 3, eller i sager, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse udelukkende ved brug af automatisk sagsbehandling, jf. forvaltningslovens § 32 b, stk. 2.
(...)
Erhvervsstyrelsen har derfor i afgørelsessager allerede hjemmel i forvaltningslovens § 32 b, stk. 2, til at træffe afgørelser eller udstede dokumenter udelukkende på baggrund af elektronisk databehandling uden personlig underskrift. Forarbejderne siger ikke noget om, hvorfor lovgiver har vurderet, at § 34, stk. 2, herefter er nødvendig.
...Erhvervsministeren har imidlertid efter forvaltningslovens § 32 b, stk. 2, hjemmel til at underskrive dokumenter digitalt, samt – nok mindre praktisk relevant for den type sager, som erhvervsministeren skal ind over – i forvaltningslovens § 32 b, stk. 2, til at træffe afgørelser eller udstede dokumenter på baggrund af elektronisk sagsbehandling uden underskrift.