- Side 84 -
...§ 4 vedrørende spørgsmålet om inhabilitet, hvor et organ vil mangle beslutningsdygtighed. Ved et overordnet organ med et medlemstal på højst fem vil der være en stærk formodning for, at kravet ligeledes er alle. En regel om, at en suppleant skal tilkaldes ved et medlems forfald, skaber formodning i samme retning.207207. Se i øvrigt a.st, s. 426 ff.
- Side 94 -
Ved visse politisk betonede afgørelser, bl.a. ved kollegiale forvaltningsmyndigheders valg af medlemmer til hverv (f.eks. ved valg af borgmester), kan der ses bort fra selv klare personlige interesser, jf. forvaltningslovens § 4, som behandles nedenfor under afsnit g.
(...)
- Side 117 -
...afgøre den, end at lade det inhabile organ træffe afgørelsen. Da kommunalbestyrelsens medlemmer er valgt af den stedlige befolkning, vil løsningen dog næppe være forsvarlig, for så vidt angår kommunale afgørelser, men den kunne måske tænkes i relation til visse nævn, afhængigt af nævnets sammensætning og kompetence.351351. Jf. ovenfor, kap. II.E.3.
(...)
- Side 119 -
...§ 4, stk. 1, træffe afgørelse på trods af inhabiliteten, hvis det er umuligt eller betænkeligt at lade en anden forvaltningsmyndighed træffe afgørelsen. For ministres vedkommende kan det som tidligere omtalt overvejes, om det er forsvarligt at lade en anden minister (efter at sagen er overført ved kgl. resolution) træffe afgørelse efter indstilling
(...)
- Side 120 -
...bestemmelsens sidste led, hvorefter den kun kan anvendes, når sagens behandling ikke kan udsættes. I § 4, stk. 3, findes en regel svarende til den kommunalretlige praksis, hvorefter § 3 ikke gælder ved kollegiale forvaltningsmyndigheders valg af medlemmer til hverv eller for regionsråds eller kommunalbestyrelsers beslutninger om vederlag mv. til medlemmer.