- Side 150 -
Hvis en myndighed modtager en henvendelse, som ikke vedrører dennes område, skal den så vidt muligt videresende henvendelsen til den rette myndighed, jf. forvaltningslovens § 7, stk. 2 (jf. nedenfor s. 263).
- Side 189 -
...til en anmodning om udsættelse med henblik på en udtalelse. En parts henvendelse om sagen, fx med anmodning om aktindsigt, skal således give forvaltningen anledning til at overveje (eventuelt efter dialog med parten) om henvendelsen skal betragtes som en anmodning efter § 21, jf. også vejledningspligten i forvaltningslovens § 7, jf. UfR 2003.1417 Ø.
- Side 258 -
Det nærmere retsgrundlag for vejledningspligten findes dels i forvaltningslovens § 7, dels i en almindelig uskreven retsgrundsætning om vejledningspligt, dels i god forvaltningsskik.
(...)
...forvaltningen, hvortil kommer, at forvaltningsloven generelt kun gælder for »afgørelsessager«, jf. § 2. Bestemmelsen skal dog fortolkes noget bredere, jf. forarbejderne, rets- og (navnlig) ombudsmandspraksis.371371. Jf. FT 1985-86, tillæg A, sp. 88 og 129 f. Betydningen af uskrevne retsgrundsætninger og god forvaltningsskik omtales nærmere nedenfor.
(...)
- Side 263 -
...myndighed medfører, at den rette myndighed først modtager henvendelsen efter fristens udløb. Dette gælder i hvert fald, hvor borgeren er i undskyldelig vildfarelse om den rette myndighed eller i øvrigt i god tro (jf. UfR 2021.2028 V), og gælder ikke, hvis borgeren er vejledt om hvor og hvordan henvendelsen korrekt skal fremsendes, jf. FOB 2020-23.