- Side 155 -
...hensyn til, at borgerne kan vide, hvor de skal henvende sig, bekendtgøres. En bekendtgørelse i Lovtidende må normalt foretrækkes. Det anførte må gælde uanset forvaltningsmyndighedernes pligt til at videresende henvendelser til rette myndighed, jf. forvaltningslovens § 7, stk. 2, og pligt til at meddele klagevejledning, jf. forvaltningslovens § 25.
- Side 163 -
...forvaltningsmyndighed, som modtager en skriftlig henvendelse, der ikke vedrører dens sagsområde, så vidt muligt videresende henvendelsen til rette myndighed. Pligten til at videresende en henvendelse efter § 7, stk. 2, gælder både i forholdet mellem selvstændige forvaltningsmyndigheder og i forholdet mellem forskellige forvaltningsgrene inden for samme myndighed.
(...)
- Side 164 -
...officialprincippet og videresendelsespligten i forvaltningslovens § 7, stk. 2. Ankestyrelsen burde have undersøgt sagen nærmere, inden den traf afgørelse om at afvise sagen. I så fald ville Ankestyrelsen bl.a. være blevet bekendt med, at myndighedsansvaret for hjælpen lå hos regionsrådet, og Ankestyrelsen kunne have rettet henvendelse til regionen.
(...)
...6, 9 og 10, jf. databeskyttelseslovens §§ 6-8 og 11. Alligevel kan der efter omstændighederne være grund til ikke at videresende modtagne rent private oplysninger til en anden forvaltningsvirksomhed og i stedet vejlede borgeren om, til hvilken myndighed henvendelsen bør rettes, såfremt borgeren ønsker at opretholde sin henvendelse, jf. FOB 2002.140.
(...)
...myndighed. Pligten til at videresende efter forvaltningslovens § 7, stk. 2, kan dog ikke fraviges som udgangspunkt; det kræver en konkret vurdering af de modstående hensyn. I den forbindelse er den omstændighed, at en klage til Patientklagenævnet indeholder meget følsomme oplysninger, ikke nødvendigvis til hinder for, at sagen oversendes til rette myn-
(...)
- Side 165 -
En borger, som fejlagtigt retter henvendelse til en forvaltningsmyndighed, der efter forvaltningslovens § 7, stk. 2, har pligt til at sende henvendelsen videre til den kompetente myndighed, vil formentlig blive stillet som om, borgeren havde rettet henvendelse direkte til den kompetente myndighed.
(...)
...forvaltningslovens § 7, stk. 2, fandt Højesteret – uanset den dagældende bestemmelse i udlændingebekendtgørelsens § 36, stk. 1, om, at ansøgning skulle være indgivet til den danske repræsentation i Kina – at ansøgningen om familiesammenføring måtte anses som rettidig. Datteren havde derfor krav på opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 3.
(...)
- Side 166 -
...fristoverskridelsen kunne derfor ikke bebrejdes personen. På den baggrund og henset til, at der ved behandlingen af den oprindelige ansøgning også var begået fejl af nævnet, fandtes der efter en samlet vurdering at foreligge sådanne særlige grunde, at nævnet trods fristoverskridelsen burde behandle ansøgningen, jf. offererstatningslovens § 13, stk. 1, sidste led.