- Side 455 -
...være erstatningsansvar. Det kan derimod ikke i sig selv føre til, at forhåndsbeskeden alligevel anses for bindende, hvis den er mangelfuld, men det har dog den betydning, at hvor en korrekt vejledning ville have medført, at spørgeren ikke kunne have forventninger om, at forhåndsbeskeden var bindende, kan sådanne forventninger opstå på grund af fejlen.
- Side 460 -
...hvis myndigheden tidligere har givet den pågældende en forhåndsbesked om det pågældende spørgsmål, uden at udtale sig om sin egen stilling som tilsynsmyndighed. Myndigheden har således i hvert fald pligt til at vejlede om de begrænsninger i rækkevidden af dens forhåndsbesked, der måtte følge af, at den ikke er 1. instans, jf. forvaltningslovens § 7.
- Side 472 -
...område. Myndigheden må således i et vist omfang være forpligtet til at vejlede spørgeren om, hvilke typisk forekommende omstændigheder der kan have betydning for afgørelsen. Den vil ofte i modsætning til spørgeren have større erfaring hermed. Vejledningspligten kan således siges i et vist omfang at træde i stedet for eller supplere undersøgelsespligten.
- Side 479 -
...afskære den, der har en væsentlig interesse i en forhåndsbesked, jf. kap. 11.2, fra at få en uforbindende forhåndsbesked. Har borgeren derimod ikke en så stærk interesse, at han har krav på en (uforbindende) forhåndsbesked, da vil hensynet til andre parter være et sagligt hensyn, der kan tale imod, at der alligevel gives en uforbindende udtalelse.
(...)
...Synspunktets bæredygtighed rækker dog i hvert fald ikke til, at forvaltningen af egen drift undlader at foretage partshøring ud fra en betragtning om, at forhåndsbeskeden alligevel ikke er bindende, medmindre betingelserne i forvaltningslovens § 20, stk. 1, er opfyldt, dvs. at sagens karakter og hensynet til spørgeren taler for undladelse af partshøring.
- Side 487 -
...at give forhåndsbesked, men en sådan alligevel gives, vil forvaltningen i hvert fald som følge af vejledningspligten i forvaltningslovens § 7 have pligt til at vejlede om de faktiske forudsætninger for forhåndsbeskeden, hvis spørgeren stiller spørgsmål herom. Om forvaltningen ex officio har pligt til at opstille forudsætninger, er derimod tvivlsomt.