- Side 168 -
...Baggrunden herfor er, at en myndighed efter forvaltningslovens § 7, uskrevne retsgrundsætninger og god forvaltningsskik kan have pligt til at gøre en part opmærksom på, at vedkommende vil kunne få en bedre retsstilling efter andre regler, end efter de regler vedkommende har påberåbt sig ved at henvende sig via den pågældende selvbetjeningsløsning.
- Side 180 -
...regel om myndighedernes vejledningspligt er forvaltningslovens § 7, stk. 1. Af bestemmelsen følger, at en forvaltningsmyndighed i fornødent omfang skal yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Forvaltningslovens § 7 suppleres af uskrevne retsgrundsætninger og god forvaltningsskik.
(...)
- Side 181 -
...ikke behandlet i de følgende afsnit, men der er næppe tvivl om, at også forvaltningslovens § 7, stk. 2, er et relevant opmærksomhedspunkt under en udviklingssag. Er der f.eks. på det område, som et digitaliseringsprojekt omfatter, hidtil kommet mange fejladresserede henvendelser, bør der formentlig indbygges funktionaliteter, der tager højde herfor.
...må det antages, at vejledning skal indbygges i systemets brugerflade, jf. herved ordene »retter henvendelse« i forvaltningsloven § 7, stk. 1. Se hertil også punkt 32 i vejledningen til forvaltningsloven, hvorefter »institutionernes ledelser er forpligtet til at tilrettelægge arbejdet i institutionerne således, at der kan ydes borgerne vejledning«.
(...)
- Side 182 -
...for ansøgningen (opskrivningsbeviset) eller klart og tydeligt have fremhævet dette i en på dette tidspunkt vedlagt vejledning. Det fremgår klart af udtalelsen, at det efter ombudsmandens opfattelse ikke var tilstrækkeligt til at opfylde vejledningspligten at informere om frist og service i forbindelse med det senere tilbud om en institutionsplads.
- Side 190 -
...forvaltningslovens § 19, stk. 1. Se også vejledningen til forvaltningsloven, pkt. 109. Et samspil mellem forvaltningslovens § 7, stk. 1, de underliggende retsgrundsætninger og god forvaltningsskik kan dog indebære, at der proaktivt i selvbetjeningsløsninger til ansøgninger, indberetninger mv. bør vejledes om, hvilke forhold der fører til fastsættelse af vilkår mv.