- Side 394 -
...ubetinget, hvis der er givet korrekt klagevejledning med hensyn til, hvilken myndighed klagen skal sendes til.9696. Jf. FOB 2020-23 og Fenger: Forvaltningsloven med kommentarer, s. 710 f. I den nævnte sag blev det bl.a. tillagt betydning, at der ikke var modstående hensyn til tredjemand, og afgørelsen fremstår konkret begrundet i sagens omstændigheder.
- Side 395 -
...hun ikke har efter gældende ret, jf. Poul Andersen: Dansk Forvaltningsret, s. 531. Også manglende eller mangelfuld begrundelse vil kunne bevirke, at klagefristen suspenderes.106106. Se fra praksis FOB 1989.171 og FOB 1992.267. Det hænger sammen med, at et af hovedformålene med begrundelsesreglerne netop er at sikre borgeren et fyldestgørende grundlag
- Side 399 -
...er opfyldt, er det ikke udelukket at få en klage optaget til realitetsbehandling, idet forvaltningens vejledningspligt (forvaltningslovens § 7) og officialprincippet efter omstændighederne kan indebære, at myndighederne må søge klagerens identitet og indholdet af klagen klarlagt.123123. Jf. Morten Engberg i Fenger (red.): Forvaltningsret, s. 1032.
(...)
- Side 400 -
...myndigheden havde afvist klagen.128128. U 2003.1302 H. I FOB 2009 4-2 fandt ombudsmanden, at statsforvaltningen i en klagesag inden for byggelovens område skulle have spurgt klageren, om klagen skulle forstås som en klage over manglende partshøring forud for byggetilladelsen i stedet for at afvise at behandle klagen under henvisning til manglende kompetence.