- Side 347 -
FVL § 7
(...)
...der retter henvendelse om spørgsmål inden for forvaltningens område. Bestemmelsen pålægger forvaltningen at imødekomme henvendelser fra parten om, hvorledes ansøgninger skal indgives, om indholdet af regler og praksis og andre forhold, som er en del af myndighedens paratviden. Derimod giver bestemmelsen ikke en part ret til at få en forhåndsbesked,
(...)
- Side 348 -
...en gruppegennemgang. Afslutningsvis anføres det, at når vejledningspligten ikke er opfyldt, er borgeren ikke tilstrækkeligt vejledt, og kommunen kan ikke pålægge borgeren en sanktion. Principmeddelelse 15-21 har et specifikt sigte, men bygger på et grundsynspunkt, som må gælde for al vejledningsaktivitet. Dette betyder, at i visse tilfælde er en ge-
(...)
- Side 349 -
...pligt til at oprette patientkontorer, der skal vejlede patienter om deres rettigheder. Disse bestemmelser går skridtet videre end forvaltningslovens § 7 og pålægger myndighederne at bistå og rådgive den pågældende med henblik på løsning af problemer samt i en vis udstrækning vejlede om retlige spørgsmål, der falder uden for myndighedens ressortområde.
(...)
- Side 350 -
...henvende sig til kommunen. Pligten gælder også i tilfælde, hvor borgeren har valgt en procedure, f.eks. undladt remonstration og gået direkte til klageinstansen eller henvendt sig med en klage til den myndighed, der klages over, selv om der ikke på det pågældende område gælder en remonstrationsordning; jf. U 2009.1084 V, U 2021.2028 V og FOB 2020-23.
(...)
...til en forkert instans inden for samme myndighed. Især i kommunerne kan det være vanskeligt at overskue, præcis hvilket center eller kontor der tager sig af opgaverne. Indgiver en borger ansøgning til et forkert kontor, må dette sende sagen videre til rette sted i kommunen, jf. Principafgørelse F-2-08. Henvender borgeren sig personligt eller tele-
(...)
- Side 354 -
...tidsubegrænset opholdstilladelse. Det måtte derfor også anses for klart, at A havde behov for nærmere vejledning om samspillet mellem udlændingeloven og aktivloven. Udlændingestyrelsen burde have taget forbehold over for A og have henvist ham til at spørge f.eks. sin kommune om reglerne for kontanthjælp. Herefter fik A tidsubegrænset opholdstilladelse.
(...)
- Side 361 -
...stk. 1, og § 25 sammenholdt med undersøgelsespligten. Den præcisering, der i denne henseende er sket i den nordiske sprogkonvention, har således tilsvarende betydning i forbindelse med behandlingen af sager, der vedrører andre udenlandske statsborgere, i tilfælde hvor disse har krav på at få en sag taget under behandling i den offentlige forvaltning.«
(...)
- Side 362 -
...havde kontaktet A for at få afklaret, om hun kunne læse den tyske skrivelse, og i benægtende fald havde tilbudt hjælp til oversættelse. Da ombudsmanden ikke tidligere havde haft anledning til at give udtryk for denne opfattelse, og idet styrelsen straks, da A bad om det, sendte hende en intern oversættelse, gav forholdet dog ikke grundlag for kritik.
(...)
...henvender sig til myndigheden, ikke behersker det danske sprog tilstrækkeligt godt. I vejledningen henvises til, at Østre Landsret i en dom af 21. maj 2001 erklærede sig enig med det daværende Socialministerium i, at tilbud om tolkebistand bør suppleres med en konkret individuel vurdering af behovet for oversættelse i den enkelte sag. Ved vurderingen skal
- Side 364 -
...oprejsningsbevilling, uanset om der foreligger undskyldelige omstændigheder. Ved vurderingen af, om der skal ses bort fra en overskridelse af klagefristen på trods af korrekt klagevejledning, udtalte ombudsmanden, at der kan lægges vægt på bl.a. længden af overskridelsen, afgørelsens betydning for klager og baggrunden for, at klagen blev indgivet forkert, her-
(...)
- Side 368 -
...kontanthjælpsydelse, hvis han var blevet vejledt korrekt. Han oplyste i den forbindelse bl.a., at familien tidligere havde kunnet klare sig uden samleverens kontanthjælp. Ombudsmanden henstillede herefter, at sagen blev taget op til fornyet vurdering, og henviste i den forbindelse til grundsætningen om realudligning. A fik herefter tidsubegrænset opholdstilladelse.
- Side 434 -
Forvaltningslovens § 7
(...)
...forvaltningslovens § 7, stk. 1, hvis borgeren spørger om klagemuligheder. Eventuelt kan en sådan pligt følge af den almindelige ulovbestemte vejledningspligt. Ligeledes kan der efter konkret vurdering være pligt til for myndigheden at oplyse om muligheden for, at klageinstansen kan dispensere fra eventuelle overskridelser af klagefrister, jf. FOB 2002.340.