- Side 541 -
...beslutter sagsbehandlingssproget. Såfremt den udenlandske investor ikke forstår dansk tilstrækkelig godt, men forstår engelsk, er der en forvaltningsretlig pligt til at sagsbehandlingen foregår på engelsk. Ved valget mellem dansk og engelsk tilføjer § 36, 1. pkt., derfor ikke noget, der ikke i forvejen følger af almindelige forvaltningsretlige principper.
...tilsidesætte de forvaltningsretlige principper i forvaltningslovens § 7, stk. 1, og officialmaksimen, således at Erhvervsstyrelsen lovgivningsmæssigt skulle være afskåret – selv om almindelige forvaltningsretlige principper ellers ville tilsige andet – fra at sagsbehandle på andre sprog end dansk eller engelsk, jf. formuleringen »kan« i § 36, 1. pkt.
(...)
- Side 542 -
ler det på anden vis sikres, at den udenlandske investor kan forstå sagsbehandlingen, jf. vejledningspligten efter forvaltningslovens § 7, stk. 1, og officialmaksimen. Se nærmere om forvaltningens pligter bl.a. Sten Bønsing i UfR 2006B.275.
- Side 545 -
...engelsk. Den udtrykkelige regulering af sproget (jf. formuleringen »skal« i § 37, 1. pkt.) gør, at vejledningspligten efter forvaltningslovens § 7, stk. 1, og officialmaksimen, er tilsidesat, og investeringsscreeningsloven § 37 gives forrang. Erhvervsstyrelsen har således ikke pligt til at modtage ansøgninger m.v. på andre sprog end dansk og engelsk, selv
- Side 547 -
...i strid med Danmarks folkeretlige forpligtelser efter den nordiske sprogkonvention, hvorefter statsborgere i de øvrige nordiske lande (Finland, Færøerne, Island, Norge og Sverige) som udgangspunkt har ret til at kommunikere med forvaltningen i afgørelsessager på dansk, finsk, færøsk, islandsk, norsk og svensk uden at skulle påtage sig omkostninger.