- Side 96 -
...tidspunkt kan lade sig repræsentere eller bistå af andre. Bestemmelsens stk. 2 afskærer dog adgang til repræsentation under visse omstændigheder, som imidlertid normalt ikke vil forekomme på toldområdet (»partens interesse i at kunne lade sig repræsentere eller bistå findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser«).
(...)
...bisidderen ikke disponerer på partens vegne, men blot lejlighedsvis deltager i partens møder med myndighederne el. lign.242242. I samme retning Steen Rønsholdt, Forvaltningsret – Retssikkerhed. Proces. Sagsbehandling, s. 295. I dette underafsnit omfatter begrebet »repræsentation« af praktiske grunde såvel repræsentation som bistand, medmindre andet fremgår.
- Side 98 -
...mulige undtagelser fra retten til at lade sig bistå af advokat. Denne betragtning er ud fra en teoretisk vinkel korrekt – men forfatterne er selv opmærksomme på, at § 8, stk. 2, »ikke i så høj grad er møntet på advokater, men derimod primært på at sikre en acceptabel afvikling af sager, hvor en part insisterer på at lade sig bistå f.eks. af venner
(...)
- Side 99 -
...advokatbistand.253253. Punkt 44 i vejledningen om forvaltningsloven (vejledning nr. 11740 af 4. december 1986) giver eksempler på, hvornår § 8, stk. 2, kan blive aktuel. Tilsvarende er det vanskeligt at forestille sig en situation, hvor Domstolen vil acceptere en medlemsstats nægtelse af advokatbistand med en begrundelse, der svarer til forvaltningslovens § 8, stk. 2.
(...)
Den eneste – teoretiske – forskel mellem EU-retten og dansk ret for så vidt angår repræsentation er altså forvaltningslovens § 8, stk. 2, som så vidt ses ikke har en pendant i EU-retten. Det rejser spørgsmålet, om de danske toldmyndigheder har mulighed for at bringe § 8, stk. 2, i anvendelse over for en
(...)
- Side 100 -
...sig repræsentere kan begrænses af den enkelte medlemsstat – men sådan som bestemmelsen er formuleret, er det ikke § 8, stk. 2-situationer, der refereres til. Toldkodeksens artikel 11, stk. 2, giver mulighed for generelle reguleringer i de enkelte medlemsstater, mens forvaltningslovens § 8, stk. 2, forudsætter en konkret afvejning i hver enkelt sag.
(...)
Konklusionen må derfor blive, at toldkodeksens artikel 11 udtømmende gør op med de begrænsninger, der kan være i retten til at lade sig repræsentere, og at forvaltningslovens § 8, stk. 2, ikke kan anvendes over for en toldrepræsentant.
(...)
Herved styrkes principielt partens processuelle såvel som materielle retssikkerhed. Som antydet er overvejelserne om en regelkonflikt mellem toldkodeksen og forvaltningslovens § 8, stk. 2, dog af noget hypotetisk karakter.
- Side 172 -
For så vidt angår partsrepræsentation konstateres det, at den EU-retlige toldret forhindrer de danske myndigheder i at anvende forvaltningslovens § 8,
(...)
- Side 173 -
stk. 2 til at nægte parten at lade sig repræsentere eller bistå i sagen. Herved styrkes såvel den processuelle som den materielle retssikkerhed. Denne styrkelse må dog antages at være af teoretisk karakter, idet det i praksis er vanskeligt at forestille sig en situation, hvor forvaltningslovens § 8, stk. 2, vil blive anvendt i en toldsag.