Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 8

Toldret og retssikkerhed (1. udg.)
Forfattere: Dimitri Weil
Udgivelsesdato: 13. maj 2011
DJØF Forlag

Dansk ret

- Side 96 -

...tidspunkt kan lade sig repræsentere eller bistå af andre. Bestemmelsens stk. 2 afskærer dog adgang til repræsentation under visse omstændigheder, som imidlertid normalt ikke vil forekomme på toldområdet (»partens interesse i at kunne lade sig repræsentere eller bistå findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser«).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bisidderen ikke disponerer på partens vegne, men blot lejlighedsvis deltager i partens møder med myndighederne el. lign.242242. I samme retning Steen Rønsholdt, Forvaltningsret – Retssikkerhed. Proces. Sagsbehandling, s. 295. I dette underafsnit omfatter begrebet »repræsentation« af praktiske grunde såvel repræsentation som bistand, medmindre andet fremgår.

Læs på Jurabibliotek



Vurdering af retssikkerhedseffekten

- Side 98 -

...mulige undtagelser fra retten til at lade sig bistå af advokat. Denne betragtning er ud fra en teoretisk vinkel korrekt – men forfatterne er selv opmærksomme på, at § 8, stk. 2, »ikke i så høj grad er møntet på advokater, men derimod primært på at sikre en acceptabel afvikling af sager, hvor en part insisterer på at lade sig bistå f.eks. af venner

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 99 -

...advokatbistand.253253. Punkt 44 i vejledningen om forvaltningsloven (vejledning nr. 11740 af 4. december 1986) giver eksempler på, hvornår § 8, stk. 2, kan blive aktuel. Tilsvarende er det vanskeligt at forestille sig en situation, hvor Domstolen vil acceptere en medlemsstats nægtelse af advokatbistand med en begrundelse, der svarer til forvaltningslovens § 8, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Den eneste – teoretiske – forskel mellem EU-retten og dansk ret for så vidt angår repræsentation er altså forvaltningslovens § 8, stk. 2, som så vidt ses ikke har en pendant i EU-retten. Det rejser spørgsmålet, om de danske toldmyndigheder har mulighed for at bringe § 8, stk. 2, i anvendelse over for en

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 100 -

...sig repræsentere kan begrænses af den enkelte medlemsstat – men sådan som bestemmelsen er formuleret, er det ikke § 8, stk. 2-situationer, der refereres til. Toldkodeksens artikel 11, stk. 2, giver mulighed for generelle reguleringer i de enkelte medlemsstater, mens forvaltningslovens § 8, stk. 2, forudsætter en konkret afvejning i hver enkelt sag.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Konklusionen må derfor blive, at toldkodeksens artikel 11 udtømmende gør op med de begrænsninger, der kan være i retten til at lade sig repræsentere, og at forvaltningslovens § 8, stk. 2, ikke kan anvendes over for en toldrepræsentant.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Herved styrkes principielt partens processuelle såvel som materielle retssikkerhed. Som antydet er overvejelserne om en regelkonflikt mellem toldkodeksen og forvaltningslovens § 8, stk. 2, dog af noget hypotetisk karakter.

Læs på Jurabibliotek



Afsluttende konklusion

- Side 172 -

For så vidt angår partsrepræsentation konstateres det, at den EU-retlige toldret forhindrer de danske myndigheder i at anvende forvaltningslovens § 8,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 173 -

stk. 2 til at nægte parten at lade sig repræsentere eller bistå i sagen. Herved styrkes såvel den processuelle som den materielle retssikkerhed. Denne styrkelse må dog antages at være af teoretisk karakter, idet det i praksis er vanskeligt at forestille sig en situation, hvor forvaltningslovens § 8, stk. 2, vil blive anvendt i en toldsag.

Læs på Jurabibliotek