Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 8

Indledning

- Side 263 -

...spørgsmålet er, om barnet med hjemmel i forvaltningslovens § 8 kan fravige dette udgangspunkt i de særlige situationer, hvor der foreligger en interessekonflikt mellem barnet og forældremyndighedsindehaveren, eller hvor barnet måtte ønske en anden repræsentant end forældremyndighedsindehaveren. Disse spørgsmål er genstand for behandling i det følgende.

Læs på Jurabibliotek



Begrænsninger i barnets ret til bisidder

- Side 266 -

...interesser – eller hvis bisidderen lægger pres på barnet, så kan dette begrunde, at myndighederne kan tilsidesætte barnets valg.497497 Se LFF nr. 135 af 31. januar 2007, bemærkninger til de enkelte bestemmelser, § 48 a, stk. 2 samt betænkning, nr. 1463/2005, afs. 3.4.1.3, jf. LFF nr. 4 af 2. oktober 1985 bemærkninger til de enkelte bestemmelser, § 8.

Læs på Jurabibliotek



Forvaltningslovens regler om bisidder

- Side 272 -

...Vurderingen af hensynet til parten selv er således allerede et integreret element i formuleringen private interesser. I forlængelse heraf må det bemærkes, at den tilføjelse, som er gjort til den generelle undtagelse i servicelovens § 48 a, stk. 2, 2. pkt., tillige må antages at være indeholdt i den generelle begrænsning i samme bestemmelses 1. pkt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...gælder, hvor andet er fastsat ved lov, hvilket er tilfældet her. Der foreligger dog ikke nogen tvivl om, at det i høj grad er de samme hensyn, som ligger bag retten til bisidder, både efter serviceloven og forvaltningsloven. Det afgørende er, at parten kan medbringe en person under sagens behandling – en person, som ikke umiddelbart er involveret i

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 273 -

...uanset modenhed eller sagens karakter, medmindre der foreligger hjemmel hertil. Et barn på 12 år kan således ikke med hjemmel i forvaltningslovens § 8 anmode om bisidder i en sag om flytning fra en skole til en anden – uanset om barnet og forældrene ikke er enige i spørgsmålet – hvis forældremyndighedsindehaveren ikke ønsker en bisidder for barnet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...således afgørende for, at udgangspunktet om forældremyndighedsindehaverens ret til at varetage barnets rettigheder i visse tilfælde må tilsidesættes – f.eks. i de tilfælde, hvor der foreligger en interessekonflikt mellem barnet og forældremyndighedsindehaveren i relation til spørgsmålet. I forlængelse heraf må nævnes, at det særligt var risikoen for

Læs på Jurabibliotek



Barnets ret til repræsentation

- Side 281 -

...denne bestemmelse har i forhold til børn. Endvidere er det interessant at undersøge nærmere, hvilken betydning andre retsområders regulering af barnets ret til repræsentation har for barnets retsstilling. Her findes det særlig relevant at inddrage retsplejeloven, der regulerer barnets ret til bistandsadvokat, og værgemålslovens regler om ad hoc værge.

Læs på Jurabibliotek



4.1 Forvaltningslovens regler om repræsentation

- Side 282 -

Retten til gratis advokatbistand for børn i sager om bl.a. tvangsanbringelse fremgår af serviceloven, men forvaltningsloven indeholder tillige en bestemmelse, der giver parter mulighed for at lade sig repræsentere i forbindelse med en afgørelsessag. Dette følger af forvaltningslovens § 8, der har følgende ordlyd:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...da der i serviceloven er fastsat en ret til gratis advokatbistand. Myndighederne skal således tilbyde barnet og forældremyndighedsindehaveren advokatbistand i de angivne sager. Retten til repræsentation efter forvaltningslovens § 8 giver ikke myndighederne en forpligtelse til at etablere repræsentationsforholdet eller yde økonomisk bistand hertil.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...af udgangspunktet om barnets partsinhabilitet for det første er forældremyndighedsindehaveren, der uden undtagelse repræsenterer barnet efter forvaltningslovens § 8, og for det andet alene er forældremyndighedsindehaveren, der som følge af retten til at varetage barnets partsrettigheder kan udnytte retten til at få en anden repræsentant for barnet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 283 -

...ulovbestemt grundlag.526526 Se bl.a. FOB 1997.299 og FOB 2000.229 og LFF nr. 4 af 2. oktober 1985, alm. bemærkninger til lovforslaget, afs. 8b, FT 1985-86, tillæg A, sp. 88 samt Niels Fenger, Partsmedvirken, 2018, s. 606 og Steen Rønsholdt, Forvaltningsret, retssikkerhed, proces, sagsbehandling, 2018, s. 287. Ombudsmanden har herom udtalt følgende:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 284 -

...modenhed? Endvidere giver det anledning til at overveje, hvorvidt modenhedsvurderingen er optimal i vurderingen af barnets ret til repræsentation, da yngre børn i flere tilfælde kan have lige så stort et behov for repræsentation – måske endda større – i de situationer, hvor forældremyndighedsindehaverne ikke er i stand til at varetaget deres interesser.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 285 -

...til at lade sig repræsentere i andre situationer end dem omfattet af § 72 er mere uklar. For det første giver den formodede partshabilitet, som de børn, der er fyldt 15 år, har, anledning til at overveje, hvorvidt de selv kan udnytte retten til repræsentation efter forvaltningslovens § 8. Ankestyrelsen har i et hotlinesvar kort behandlet spørgsmålet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forvaltningslovens § 8, stk. 2, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Afslutningsvis anførte Ankestyrelsen, at kommunen ikke efter reglerne i forældreansvarsloven kan nægte en ung at vælge en partsrepræsentant i forbindelse med den unges sag om særlig støtte efter servicelovens kapitel 11.529529 Ankestyrelsens juridiske hotline, svar af 7. april 2017.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...formodning for, at sagens karakter har en betydning. Endvidere indikerer svaret, at de minimumsregler, som indeholdes i forvaltningsloven i relation til partsrettigheder, tillige finder anvendelse i de tilfælde, hvor der ikke er positiv regulering i lovgivningen. Servicelovens § 72 udelukker således ikke, at barnet i andre tilfælde kan lade sig repræsen-

Læs på Jurabibliotek



Opsamling

- Side 296 -

...foreligger dog visse undtagelser. Barnets ret til advokatbistand er begrænset til de sager, som er omtalt i servicelovens § 72, og det er alene de børn, der er fyldt 12 år, der kan udnytte retten. Hertil må det dog bemærkes, at forældremyndighedsindehaverens ret til gratis advokatbistand efter serviceloven ligeledes er begrænset til de anførte sagstyper.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 297 -

...for, at børn, der er fyldt 15 år, har partshabilitet i relation til forvaltningslovens § 8. Det er dog svært at afklare spørgsmålet om repræsentation i forhold til børn, da de er i en unik situation som følge af, at de allerede er repræsenteret i kraft af deres umyndighed. Det er således vanskeligt at sammenligne deres retsstilling med andre parter.

Læs på Jurabibliotek