- Side 196 -
...øvrigt til det anførte også Steen Rønsholdt, Forvaltningsret, s. 121 f., Forvaltningsloven med kommentarer, s. 150 f., Fenger (red.), Forvaltningsret, s. 109, og Jens Garde, NaT 1998, s. 52 ff. Noget andet er, at f.eks. en faglig organisation i henhold til forvaltningslovens § 8 kan repræsentere et medlem, som selv er part i sagen, jf. straks nedenfor.
- Side 207 -
...resultat ville kunne opnås under henvisning til almindelige fuldmagtssynspunkter, og det har da også tidligere i relation til partsoffentlighedsloven og offentlighedsloven været antaget, at parten kan bemyndige en anden til på sine vegne at udnytte adgangen til aktindsigt.619619. Jf. Eilschou Holm, Offentlighedsloven med kommentarer, 1971, s. 130 f.
(...)
...lovforslaget, at det normalt af hensyn til et eventuelt straf- eller erstatningsansvar vil kunne kræves, at den, der repræsenterer en part, er myndig. Med hensyn til bistand anføres det derimod, at mindreårige, der har den fornødne modenhed, godt kan bistå en part, f.eks. vil et barn kunne bistå sine forældre som tolk.620620. Jf. FT 1985-86, tillæg A, sp. 130.
(...)
- Side 209 -
...udtalte ombudsmanden mere generelt, at grundsætningen om retten til repræsentation på ulovbestemt grundlag må antages at gælde i videre omfang end forvaltningslovens § 8. Sagen burde derfor ikke alene have været vurderet på grundlag af bestemmelserne i forvaltningslovens § 8, men også på grundlag af den ulovbestemte retsgrundsætning om repræsentation.