- Side 163 -
...selvbetjeningsløsning ikke er indrettet til at håndtere en bestemt situation, og hvor en ændring af systemet vil føre til uforholdsmæssige omkostninger for myndigheden. Det kan f.eks. være tilfælde, hvor der ikke er indbygget en mulighed for, at en partsrepræsentant kan anvende løsningen (og forvaltningslovens § 8 ikke er fraveget i særlovgivningen).
- Side 185 -
...imod. Uden for forvaltningslovens anvendelsesområde gælder tilsvarende principper på ulovbestemt grundlag. Spredt rundt omkring i lovgivningen findes endvidere specielle regler om adgang til bisiddere, rådgivere eller bistandsværger, se f.eks. § 48 a i serviceloven (lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018 om social service med senere ændringer).
(...)
- Side 186 -
...sagsgange, der effektivt sikrer borgernes muligheder for at »gå udenom systemet«, når de ønsker at benytte sig af en partsrepræsentant. Anvendes den sidstnævnte mulighed, skal der vejledes meget klart og tydeligt om retten til at have en partsrepræsentant og om, hvordan borgerne i så fald skal gå frem, f.eks. hvor de kan henvende sig med en ansøgning.
- Side 205 -
...selv, se dog FOB 1997.223 om det særlige tilfælde, at væsentlige hensyn til parten taler for, at myndigheden udelukkende henvender sig til partsrepræsentanten. Repræsentationsforholdet skal naturligvis være dokumenteret, fuldmagten dække meddelelse af afgørelsen og ikke være trukket tilbage, ligesom de databeskyttelsesretlige regler skal respekteres.