- Side 299 -
...behandling. Endvidere bliver barnets ret til aktindsigt efter offentlighedsloven behandlet med det formål at undersøge, hvorvidt barnet efter denne lov tillige har selvstændig adgang til at få indsigt i sager efter serviceloven, som ikke er omfattet af § 73. Med samme formål vil forvaltningslovens § 9 om ret til aktindsigt ligeledes blive behandlet.
- Side 301 -
Servicelovens § 73, stk. 1, anfører, at barnet skal gøres bekendt med sin ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler. Barnets ret til aktindsigt skal således fortolkes ud fra forståelsen af forvaltningslovens § 9.
(...)
...1. Det anføres dog, at hvis denne udsættelse vil betyde en overskridelse af en lovbestemt frist for sagens afgørelse, eller hvis partens interesse i, at sagens afgørelse udsættes, findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod en udsættelse, finder bestemmelsen ikke anvendelse, jf. § 9 b, stk. 2.
- Side 304 -
Det anførte blev ikke direkte bemærket i relation til retten til aktindsigt efter forvaltningslovens § 9, men det giver en indikation om, at undtagelse fra offentlighed i forvaltningen, som ligeledes må antages at gælde retten til
- Side 312 -
...dennes forarbejder kommer man ikke nærmere, hvorvidt børn må anses for at være parter, men med redegørelsen angående børns partsstatus og partsinhabilitet, som er foretaget indledningsvist i denne afhandling, må udgangspunktet være, at det er forældremyndighedsindehaveren, der på barnets vegne varetager dets ret til aktindsigt efter forvaltningsloven.
(...)
...der foreligger grundlag for at antage, at der i visse tilfælde kan gøres undtagelse fra udgangspunktet således, at børn i andre tilfælde kan udnytte retten til aktindsigt selvstændigt. Med den detaljerede regulering, som knytter sig til serviceloven og børns retsstilling i sager om særlig støtte til børn og unge, må der foreligge en formodning for,