- Side 226 -
...til almindelig dokumentoffentlighed.696696. Smh. forvaltningslovens § 9, stk. 5, og offentlighedslovens § 35. Den bedre retsstilling viser sig også ved, at partens begæring om aktindsigt efter forvaltningslovens kap. 4 har suspensiv virkning for sagens afgørelse og i et vist omfang også for klagefrister.697697. Jf. forvaltningslovens §§ 9 b og 17.
- Side 228 -
...alt materiale i sagen, findes i forvaltningslovens § 9, stk. 2, som udgør lovens hovedregel vedrørende omfanget af aktindsigt i den enkelte (afgørelses-)sag. Ifølge § 9, stk. 2, omfatter adgangen til aktindsigt alle dokumenter, der vedrører sagen, og indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende den pågældende sags dokumenter.
(...)
- Side 233 -
2) Undtagelse af visse dokumenter. Som omtalt i det foregående afsnit er visse typer af sager delvist undtaget fra partsaktindsigt efter forvaltningslovens § 9, stk. 3, og § 11, stk. 1. De sager (og dele af sager), der ikke er undta-
(...)
- Side 237 -
...til at give partsaktindsigt. I offentlighedslovens § 35 er det fastsat, at pligten til at meddele oplysninger er begrænset af særlige bestemmelser om tavshedspligt. En part, der kommer i besiddelse af fortrolige oplysninger ved partsaktindsigt eller partshøring, kan selv blive omfattet af en form for tavshedspligt, jf. Sten Bønsing i U 2014 B.307.