- Side 372 -
...sager kan dette forhold spille en rolle, idet parterne i sociale sager ofte kan være i meget pressede situationer eller generelt set have vanskeligere end andre borgere ved selv at gøre deres rettigheder gældende. For den aktive og energiske part kan retten til partsaktindsigt dog være et godt hjælpemiddel til at skaffe sig indflydelse på sin egen sag.
- Side 375 -
...medansøgere, uanset at oplysningerne om samtlige ansøgere er indgået på en samlet sag om besættelse af den pågældende stilling. Denne begrænsning har i øvrigt til følge, at pligten til partshøring i sådanne sager ikke omfatter oplysninger, der angår sammenligningen af ansøgere, inden den endelige udvælgelse sker, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 4.
- Side 381 -
»§ 68 a. En arbejdsgiver har ikke ret til efter forvaltningslovens §§ 9, 19 og 24 at blive gjort bekendt med helbredsmæssige eller lægelige oplysninger om lønmodtageren, der indgår i en sag om refusion af sygedagpenge efter § 54 i kommunen eller i Ankestyrelsen, selv om arbejdsgiveren er part i sagen, jf. dog stk. 4.
(...)
- Side 382 -
...arbejdsgivers adgang til refusion ikke anfægtes, vil således ikke kunne imødekommes. Herved vil arbejdsgiverens ret til partsaktindsigt efter forvaltningslovens § 9 også være begrænset. En arbejdsgiver kan derfor ikke alene med henvisning til at være part i refusionssagen blive gjort bekendt med helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren.