- Side 61 -
...definitioner er irrelevante for en dansk juridisk afgrænsning af funktionærlovens anvendelsesområde. Den juridiske afgrænsning foretages i funktionærlovens § 1, stk. 1, med arbejdets art som kriterium. Siden funktionærloven af 1948 er loven anvendelig på de pågældende former for arbejde, hvad enten de udføres for en offentlig eller privat virksomhed.
...er tilvejebragt i to omgange, nemlig ved funktionærloven af 1938 og funktionærloven af 1948. Funktionærloven af 1938 henførte til funktionærbegrebet ”Handels- og Kontormedhjælpere” (§ 1, litra a) og ledelses- og tilsynsfunktionen (§ 1, litra b). Udvidelsen af funktionærbegrebet med klinisk og teknisk bistandsydelse skete ved funktionærloven af 1948.
- Side 62 -
...nr. 13 frá 20. mars 1958 um starvsmenn). I Grønland valgte Landstinget, Inatsisartut, i 2013 at foretage en markant bredere afgrænsning af funktionærbegrebet i den nye grønlandske funktionærlov (Inatsisartutlov nr. 11 af 29. november 2013 om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer). Funktionærer defineres i inatsisartutlovens § 1, stk. 1:
- Side 63 -
...Funktionærlovsudvalget af 1946 sammenfattede i sin betænkning (Betænkning om revision af Funktionærloven, København 1947, s. 46 ff.) de dengang væsentligste afgørelser. Efter at funktionærbegrebet ved funktionærloven af 1948 var udvidet med klinisk og teknisk bistandsydelse, opstod på ny sager, hvor domstolene skulle afgrænse området for funktionærstatus.
- Side 64 -
...spørgsmål om afgrænsningen af teknisk bistandsydelse i forhold til træningsmaskiner og spørgsmål om afgrænsning og udstrækning af klinisk bistandsydelse i forhold til arbejdet med vejledning om kost og træning. Den type arbejde, der var tale om i sagen, var i sagens natur ikke kendt på tidspunktet for funktionærloven af 1938 eller funktionærloven af 1948.
(...)
...idrætsmæssige uddannelse. HK Danmark havde påberåbt sig, at medarbejdere i fitnesscentre i vidt omfang udfører opgaver, der også udføres af fysioterapeuter, der er funktionærer, jf. U 1968.643 V. For fysioterapeuter gør det forhold sig imidlertid gældende, at der er tale om autoriserede sundhedspersoner efter autorisationslovens kapitel 16. For at gen-
(...)
- Side 65 -
...b. Funktionærlovsudvalget af 1946 anførte i sine bemærkninger til § 1 i udvalgets udkast til lovforslag (betænkningen s, 37), at domspraksis viste en tendens til at trække grænserne for funktionærstatus ”videst muligt”. Og grænserne har da også været trukket vidt i flere sager om klinisk bistandsydelse og kontorarbejde. Det gennemgås i det følgende.
- Side 67 -
...forstand, begrebet anvendes i funktionærlovens § 1, stk. 1, litra a. Ansatte revisorer og advokater har derimod videregående uddannelser og bestalling eller autorisation. Funktionærloven er i U 2016.3462 V og U 2011.2602 H påberåbt, uden at dens anvendelse har været draget i tvivl. Da domme i disse typer sager ikke altid indeholder en sagsfremstilling, der
(...)
- Side 68 -
...personer med videregående uddannelser falder i dag ind under funktionærbegrebet. De faggrupper, der omfattes af den grønlandske inatsisartutlovs begreber ”administration” og ”rådgivning”, er dermed de facto også i Danmark funktionærer, uanset at en tilsvarende udtrykkelig bestemmelse om administration og rådgivning aldrig er indført i funktionærloven.
- Side 71 -
...faggrupper end dem, der allerede er omfattet af funktionærlovens § 1, stk. 1. På de her nævnte punkter kan inatsisartutloven ikke inspirere. Inatsisartutlovens beskyttelse mod usaglig opsigelse indtræder efter § 4, stk. 1, på samme måde som efter funktionærlovens § 2 b, stk. 1, først efter et års uafbrudt ansættelse. Og en regel om kvindelige funktionærers