- Side 98 -
...medarbejdere fra timelønsoverenskomsterne til funktionæroverenskomsterne. Og samtidig hermed kan det ikke afvises, at der evt. vil kunne opstå situationer, hvor medlemmer, der er omfattet af en funktionæroverenskomst, uddanner sig ud af denne. Det henset til overenskomstens dækningsområde, og uagtet at vedkommende fortsat er omfattet af § 1 i funktionærloven.
(...)
Således kan det foreløbigt konstateres, at den ovenfor beskrevne udvikling i arbejdets art sammenholdt med rækkevidden af § 1 i funktionærloven antagelig vil indebære, at der kan ske en forskydning af nogle medarbejdere fra timelønsområdet til funktionærområdet. Disse medarbejdere samles op af funktionærloven.
(...)
...ændringer i jobindholdet på dele af det private arbejdsmarked og den dynamiske fortolkning af funktionærlovens § 1, at der er foretaget ændringer i dækningsområdebestemmelsen på flere overenskomstområder, hvorved man fra timelønsforbundenes side har fået tilføjet nye bestemmelser, der udelukkende angår funktionærer, der er medlem af disse forbund.
(...)
Funktionærlovens § 1 kan derfor i dag siges at have en direkte betydning for
(...)
- Side 99 -
Spørgsmålet er i forlængelse heraf, om den dynamiske fortolkning af § 1 i funktionærloven indebærer, at der skal ske en tilsvarende dynamisk fortolkning af dækningsområdebestemmelserne i de kollektive overenskomster, der omfatter funktionærer må. Dette vil blive undersøgt nedenfor.
- Side 100 -
Endelig er det et gennemgående tema for funktionæroverenskomster, at de anvender en ordlyd i forhold til afgrænsningen af dækningsområdet, der rummer hele eller dele af ordlyden fra § 1 i funktionærloven, eller blot angiver at den gælder for funktionærer, og det enten helt eller delvist for de evt. flere forbund, der er omfattet af overenskomsten.
...arbejde, der svarer til anvendelsesområdet for § 1 i funktionærloven, kan praksis efter loven ikke overføres på den konkrete funktionæroverenskomst. Dette beror på, at det er overenskomstparterne, der fastlægger det faglige gyldighedsområde, og disse kan aftale såvel et bredere som et smallere område end, hvad der gælder efter § 1 i funktionærloven.
- Side 101 -
...tendens i funktionæroverenskomsterne til dels at beskrive det faglige gyldighedsområde i overensstemmelse med den del af § 1 i funktionærloven, som medlemmerne af forbundet udfører arbejde efter, dels at tilføje en ordlyd, der indrammer forbundets naturlige virkeområde eller interesseområder, og det med henblik på at gribe alle medlemmer af forbundet.
(...)
Der består således en mulighed for, når man skriver meget og detaljeret, som angivet, at det faglige gyldighedsområde kan komme til at beskære anvendelsesområdet for § 1 i funktionærloven, hvilket man skal være bevidst om. Desuden skal man være opmærksom på, at man uforvarende kan få siet medlemmer el-
(...)
- Side 102 -
...side må Handels- og kontorarbejde også i overenskomsten forstand forstås som svarende til den til enhver tid eksisterende tekniske udvikling m.v. på dette arbejdsområde. I overensstemmelse hermed har parterne da også under sagen været enige om, at sædvanligt grafisk dtp-arbejde i dag anses omfattet af Funktionæroverenskomstens § 1, stk. 2, litra a.”
(...)
- Side 103 -
tilknytning hertil bemærkes, at der i denne sag ikke var tvivl om, at grafikeren var funktionær og dermed omfattet af § 1 i funktionærloven.
...enhver overenskomst fremstår som et forhandlet resultat, der er indgået mellem ligeværdige parter. Udgangsvis indebærer dette, at det ikke er et givet resultat, at man kan forhandle bestemmelser om faglige gyldighedsbestemmelser på plads, der rummer en gengivelse af § 1 i funktionærloven. Om det lykkes, afhænger af parternes position ved forhandlingen.
(...)
...kan blive konsekvenserne af det forhandlede resultat. Det kan udtrykkes på den måde, at nok er § 1 i funktionærloven uklar og dermed dynamisk. Men samtidig består der en retsstilling, der kan aflæses. Hvor mange ord skal der så hæftes på den kendte retsstilling, før graden af uklarhed kan skabe et decideret tab af overenskomstdækning for medlemmer.
- Side 105 -
Nemlig § 1 i funktionærloven, som helt grundlæggende afgrænser, hvem der kan være omfattet af en sådan overenskomst. Dernæst medlemsunderlaget og det arbejde, disse udfører. Og endelig skal der være fokus på, hvad fremtiden måtte
(...)
- Side 106 -
...dækningsområde i øvrigt, ville løse opgaven. Imidlertid er det ikke nærliggende, at en operation af denne art vil lykkes, henset til den holdning DA har til indgåelse af funktionæroverenskomster. Disse indgås ikke gerne med andre end med enkeltforbund og samtidig på en måde, hvor det alene er forbundets medlemmer eller dettes interesseområde, der omfattes.
(...)
...at følge den udvikling tæt, som flyder af funktionærlovens § 1, og ligeledes skal man følge medlemsudviklingen i forbundene, hvorved det skal sikres, at ingen bliver sorteret fra. Dette vil antagelig føre til, at der løbende vil skulle gennemføres forhandlinger om ordlyden af bestemmelser om det faglige gyldighedsområde i funktionæroverenskomster.
- Side 107 -
Men uagtet dette er der tale om en klar beskæring af funktionærbegrebet, som det er angivet i § 1 i funktionærloven, hvorved man kan siges at afskære potentielle medlemmer. Altså kan man hævde det synspunkt, at der ved tilblivelsen af funktionæroverenskomster kan ske en beskæring i dobbelt forstand af den omtalte bestemmelse i loven.
- Side 109 -
...kan siges at bevæge sig væk fra, hvad der udgør omdrejningspunktet for funktionærlovens § 1, der angår arbejdets art. Dette kan have den konsekvens, at man ikke får omfavnet en udvikling i medlemskredsen, og samtidig kan det hævdes, at man gør sig afhængig af arbejdsgivermodpartens velvilje med henblik på at få justeret det faglige gyldighedsområde.
(...)
Derfor skal de forbund, der tegner funktionæroverenskomster, finde en balance mellem den til enhver tid gældende forståelse af § 1 i funktionærloven, jobudviklingen og medlemsudviklingen, som evt. defineret ved en fusion, når man afgrænser det område, som den enkelte overenskomst skal omfatte.
(...)
- Side 110 -
Endelig skal det anføres, at det må og skal være § 1 i funktionærloven, der danner afsæt for enhver drøftelse af gyldighedsområdet for overenskomster, der omfattet funktionærer.