- Side 581 -
...om, at overenskomster naturligvis skal være overholdt, er der vedrørende særlige lønformer to lovbestemte begrænsninger af aftalefriheden. De er begge relateret til fratrædelsessituationen. Den ene begrænsning er i funktionærlovens § 17 a, hvoraf det ufravigeligt følger, at medarbejderen ved fratræden har krav på en forholdsmæssig andel af det veder-
(...)
- Side 582 -
lag, medarbejderen ville have fået ved fortsat ansættelse. Den anden begrænsning gælder aktieaflønning omfattet af aktieoptionsloven, hvor medarbejderen ved opsigelse fra arbejdsgiveren har samme ret som efter funktionærlovens § 17 a, men derimod ved egen opsigelse kan miste endnu ikke udnyttet eller tildelt aktieløn.
(...)
Når det ved fratræden skal fastlægges, hvad medarbejderen ville have fået ved fortsat ansættelse, fortolkes parternes aftale, og svaret findes kun i den aftale. Hverken funktionærlovens § 17 a, aktieoptionsloven eller anden lovgivning regulerer det spørgsmål.
- Side 587 -
Funktionærlovens § 17 a beskytter funktionæren i fratrædelsessituationen, men regulerer ikke den variable aflønning i øvrigt. Er medarbejderen ikke funktionær og er den variable løn ikke aktieløn omfattet af aktieoptionsloven, reguleres også fratrædelsessituationen af den almindelige aftaleret.
Funktionærlovens § 17 a sikrer, at medarbejderen ved fratræden får en forholdsmæssig andel af de ydelser, medarbejderen senere ville have fået udbetalt ved fortsat ansættelse. Medarbejderen har leveret sin del af aftalen ved at være ansat, og så skal medarbejderen også have det vederlag, der er knyttet hertil. Det forudsætter, at to grundbetingelser er opfyldt.
(...)
- Side 588 -
Bestemmelsen i funktionærlovens § 17 a kom ind i funktionærloven i 1964. Forud herfor havde domstolene ved flere lejligheder taget stilling til, om gratiale skulle udbetales forholdsmæssigt for den periode, hvor medarbejderen havde udført arbejde.
(...)
- Side 589 -
Der er ikke vedrørende den aftaleretlige del fortolkningsbidrag at hente i ordlyden af bestemmelsen eller i forarbejderne til funktionærlovens § 17 a.
...aktieoptionsloven indeholder i de generelle bemærkninger pkt. 4.1 en beskrivelse af gældende ret vedrørende funktionærlovens § 17 a. Her anføres direkte, at funktionæren ikke ved aftale kan give afkald på retten til en forholdsmæssig andel ved fratræden. Det gælder, uanset hvilke garantier funktionæren i øvrigt måtte være sikret og have accepteret.
(...)
- Side 590 -
Forarbejderne indeholder ikke nærmere omtale af denne del af bestemmelsen. Men i lyset af den omfattende retspraksis siden 1964 savnes det heller ikke i dag. Problemstillingerne ved anvendelse af funktionærlovens § 17 a relaterer sig til grundbetingelserne om vederlag og aftale eller sædvane.
(...)
...arbejdsgiverens fordel og fraviger det udgangspunkt, at medarbejderen skal have den betaling for sit arbejde, som han med rimelighed kunne forvente, da han leverede sin arbejdsydelse. Retspraksis har vist, at der skal fokuseres mere på, at formålet er at sikre betalingen frem til endelig fratræden, end på, at det er en undtagelse fra den frie aftaleret.
(...)
Funktionæren opnår ret i henhold til ordningen. Hverken mere eller mindre. Bestemmelser svarende til funktionærlovens § 17 a kender man ikke i udlandet.
U 2000.1242 V: Lego havde i midten af 80’erne en gratialeordning, som Lego ikke fandt omfattet af funktionærlovens § 17 a under påberåbelse af, at der var tale om
(...)
- Side 591 -
...lønforhandlingerne. Ordningen udgjorde mellem 2,3 % og 5 % af årslønnen. Byretten fandt bl.a. under henvisning til gratialets størrelse, at ordningen ikke var omfattet af funktionærlovens § 17 a. Vestre Landsret fandt derimod at der var udbetalt ikke uvæsentlige beløb som en del af vederlæggelsen, og medarbejderne fik derfor medhold i kravet om gratiale.
(...)
U 2011.203/3 H: Medarbejderaktier både som gratis aktier og som favørkursaktier blev anset som vederlag omfattet af funktionærlovens § 17 a. Værdien af favørkurselementet var for deltidsbeskæftigede ned til 2-3.000 kr. på årsbasis.
...og aftaler om bortfald af aktieløn efter fratræden ville kunne opretholdes. Problemstillingen blev første gang taget under påkendelse af Højesteret i Novo-dommen og senere uddybet i Intel-dommen – begge domme, hvor Højesteret tog stilling til anvendelsen af funktionærlovens § 17 a i relation til aktieoptioner, før aktieoptionsloven fandt anvendelse.
(...)
- Side 592 -
...tid vælger at udnytte dem. Højesteret bemærker, at ordningen indebærer, at man fra år til år får optioner, hvis de generelle betingelser er opfyldt. Højesteret fandt, at aktieoptioner på tildelingstidspunktet har en værdi, som af Novo var opgjort som svarende til 2 måneders løn. Det fandt Højesteret var vederlag omfattet af funktionærlovens § 17 a.
(...)
...allerede ved tildelingen har en værdi, og at denne værdi indgår som en del af vederlæggelsen for, at medarbejderen udfører arbejde for selskabet. Det gælder, uanset om optionen tildeles bagudrettet for en allerede udført præstation eller fremadrettet i personalefastholdelsesøjemed eller om tildelingen er begrundet i en kombination af disse hensyn.
- Side 594 -
...spørgsmål lagde Højesteret vægt på, at fastholdelsesbonussen reelt set alene var en præmiering for at forblive i sin stilling indtil udgangen af juni 2008, mens den ikke var en vederlæggelse for udførelse af arbejde på samme måde som løn. Da en sådan ydelse ikke kunne anses for et vederlag omfattet af funktionærlovens § 17 a, stk. 1, blev E frifundet.
(...)
Afgørelsen er derfor ikke uforenelig med de mange domme, der statuerer at fastholdelseshensigt ikke bringer bonus eller tildelt aktieløn uden for funktionærlovens § 17 a, fordi de alle kompenserer for lønelementer. Det har Højesteret i 2017 gentaget og præciseret, ved direkte i præmisserne i U 2017.2980 H at henvise til Energinet dommen.
(...)
...bonusperiodens udløb, men at den også var en vederlæggelse for udførelse af arbejde på samme måde som løn. A’s bonus skulle endvidere ikke sidestilles med et midlertidigt og stigende løntillæg uden udskudt betaling. Bonusordningen var på denne baggrund omfattet af funktionærlovens § 17 a, stk. 1, og A havde ved sin fratræden krav på at få udbetalt den
- Side 596 -
...et løfte fra arbejdsgiveren, der er bindende i forhold til en medarbejder, som ordningen omfatter, også selv om den pågældende ikke ved bekendtgørelsen har fået kundskab om ordningen. Det gælder også, hvis den manglende kundskab skyldes, at den pågældende er fratrådt ved bekendtgørelsen, forudsat at den pågældende i øvrigt er omfattet af ordningen.
- Side 597 -
Lov om brug af køberet eller tegningsret til aktier mv. i ansættelsesforhold kaldes i daglig tale aktieoptionsloven. Aktieoptionsloven medførte ved dens ikrafttræden 1. juli 2004, at princippet kendt fra funktionærlovens § 17 a blev ændret for den medarbejder, der modtager aktieløn og selv siger sin stilling op.
(...)
Aktieoptionsloven er en specialregulering for de specifikke aktielønsordninger, der er omfattet af loven, og regulerer som hovedformål fratrædelsessituationen. På samme måde som vedrørende ordninger omfattet af funktionærlovens § 17 a er der i øvrigt aftalefrihed. Derfor gælder de generelle principper fra aftaleretten også på vilkårene i øvrigt.
- Side 598 -
...med aftaler om, at medarbejderen ved fratræden mister endnu ikke udnyttede, men tildelte købe- eller tegningsrettigheder til aktier. I udlandet har man ikke bestemmelser svarende til funktionærlovens § 17 a, og aftalerne om at man mister retten til udnyttelse af købe- eller tegningsrettigheder til aktier, kan derfor håndhæves over for medarbejderne.
(...)
...at aktieløn er vederlag omfattet af funktionærlovens § 17 a, skulle der lovgivning til for at tilnærme danske forhold til den internationale regulering. Aktieoptionsloven angiver som sit formål at forbedre vilkårene for udbredelsen af aktieløn, at fjerne retsusikkerhed fra området og at skabe mere hensigtsmæssige rammer i international sammenhæng.
For aktieaflønning omfattet af aktieoptionsloven bevarer medarbejderen samme rettigheder, som medarbejderen ville have haft efter funktionærlovens § 17 a (nu
- Side 600 -
Lov: Funktionærlovens § 17 a.
- Side 601 -
...arbejdsgiverselskabet er derfor ikke omfattet af funktionærlovens § 17 a. Da der heller ikke er tale om at købe aktier på et senere tidspunkt, finder aktieoptionsloven heller ikke anvendelse. Der er ikke andre ansættelsesretlige regler, der regulerer denne type investeringer. Derfor er der i udgangspunktet aftalefrihed om vilkårene for en sådan investering.
(...)
...mulighed for at opnå en meget betydelig gevinst, og at ordningen var begrundet i fastholdelses ønsker. For Højesteret var det ubestridt, at opsigelsen af medarbejderen ikke var saglig. Medarbejderen var i landsretten tilkendt en godgørelse for usaglig afskedigelse, og denne del af landsrettens dom var ikke anket til Højesteret. Højesterets flertal på
(...)
- Side 602 -
...til købsprisen med tillæg af 10 %, blev tilsidesat som urimeligt i medfør af aftalelovens § 36. Virksomheden havde en ret, men ikke en pligt til tilbagekøb, og tilbagekøbsprisen var fast uanset værdien af aktierne. Medarbejderen havde risikoen for tab og kunne ensidigt af arbejdsgiveren fratages muligheden for gevinst inden for en periode af 3 år.
...først kan sælges på et senere tidspunkt. Det afgørende er, at medarbejderen har opnået egentligt ejerskab, stemmeret til generalforsamling mv. Denne type aktietildelinger er omfattet af funktionærlovens § 17 a, stk. 1. Værdien heraf indgår ved beregning af ydelser efter ferieloven og ved fastsættelse af godtgørelser som udmåles på baggrund af lønnen.
...funktionærlovens § 17 a, stk. 1, ikke anvendelse. I stedet gælder aktieoptionsloven. Loven dækker kun “aktier eller anparter”, og der skal være tidsforskydning mellem det tidspunkt, hvor medarbejderen opnår ret til købet, og det tidspunkt, hvor denne ret kan udnyttes. Det er i de almindelige bemærkninger til aktieoptionslovens § 1 beskrevet på følgende måde:
(...)
- Side 603 -
...forarbejderne er der ikke fra lovforarbejderne hjælp at hente. Selskabsretligt er der heller ikke i dansk ret nogen kvalifikation af begrebet “betingede aktier”. De typiske modeller for brug af betingede aktier i ansættelsesforhold var i starten hentet i udlandet, hvor der som regel ikke findes reguleringer svarende til funktionærlovens § 17 a, og hvor
(...)
- Side 604 -
...loven. Det er vanskeligt at se den reelle forskel mellem en sådan tildeling og en tildeling af medarbejderaktier, der båndlægges i en periode efter tildelingen. Hertil kommer, at det netop er kriteriet ”fortsat ansat” på udbetalingstidspunktet, der er ugyldigt og er det helt centrale beskyttelseselement i tildelinger omfattet af funktionærlovens § 17 a.
(...)
...gratis medarbejderaktier – og favørkursaktier – indebærer overførsel af en økonomisk værdi til medarbejderne som vederlag i ansættelsesforholdet, der dermed var omfattet af funktionærlovens § 17 a. Højesteret anførte derefter, at det forhold, at aktierne i løbet af en båndlæggelsesperiode kan miste deres værdi, kan ikke føre til en anden bedømmelse.
(...)
Hvor formålet med aktieaflønning må karakteriseres som et forsøg på omgåelse af reguleringen vedrørende kontante bonusbeløb, bør ordningen ikke omfattes af aktieoptionsloven, men af funktionærlovens §17 a. Overvejelser af denne art har
(...)
- Side 605 -
...aktierne til selskabet, eller hvis medarbejderen ved fratræden inden et vist tidspunkt skal tilbagesælge aktier til selskabet. I disse tilfælde er ligheden med fantomaktier åbenbar. En fantomaktie er en kontant bonusordning, hvor størrelsen af den kontante bonus afgøres af kursudviklingen på selskabets aktier. De er omfattet af funktionærlovens § 17 a.