- Side 93 -
...ansat i virksomheden ved regnskabsårets afslutning eller på det tidspunkt, ydelserne i øvrigt udbetales, jf. nærmere herom i afsnit 5.4. Dette betød, at det – uanset om det var arbejdsgiveren eller medarbejderen, som opsagde ansættelsesforholdet – ikke gyldigt kunne bestemmes, at tildelt aktieaflønning skulle bortfalde, når medarbejderen fratrådte.
- Side 106 -
...medarbejderens egen opsigelse. Er der derimod tale om en almindelig bonusordning eller et aktieaflønningsinstrument, som ikke er omfattet af aktieoptionsloven, kan medarbejderen efter omstændighederne ud fra funktionærlovens § 17 a eller princippet heri have krav på at modtage i hvert fald en forholdsmæssig andel af den ydelse, der er givet løfte om.
- Side 110 -
...Efter de almindelige ansættelsesretlige principper for sådanne opgørelser, som er udtrykt ved funktionærlovens § 17 a, vil det dog være naturligt at tage udgangspunkt i, at optionerne er lovet i maj 2018 med en optjeningsperiode, der må løbe fra den 1. maj 2018 til den 30. april 2019. Gør man det, vil medarbejderen alene have krav på 400 optioner.
(...)
- Side 111 -
...tantieme, bonus o.lign. efter funktionærlovens § 17 a.2222. Jf. nærmere om denne vurdering hos Ole Hasselbalch, Ansættelsesret og personalejura, 6. udgave, 2019, side 564 ff., Lars Svenning Andersen, Funktionærret, 5. udgave, 2016, side 735, og Claus Juel Hansen og Jonas Blegvad Jensen, Aktieoptionsloven med kommentarer, 2. udgave, 2019, side 140 ff.
- Side 130 -
herunder aftalelovens § 36 og for funktionærer ikke mindst retspraksis vedrørende anvendelsen af funktionærlovens § 17 a.
(...)
...afsnit 5.4.2 behandles aktieaflønning tildelt før den 1. juli 2004. I afsnit 5.4.3 behandles de særlige typer af aktieaflønning, der ikke omfattes af aktieoptionsloven, herunder anvendelsen af funktionærlovens § 17 a og aftalelovens § 36, og i afsnit 5.4.4 behandles aktieaflønning tildelt direktører m.fl., som ikke er omfattet af aktieoptionsloven.
...eksempler på sådanne bortfaldsbestemmelser var bestemmelser, som fastlagde, at allerede tildelte aktieoptioner bortfaldt i forbindelse med ansættelsesforholdets ophør, så medarbejderen kun havde mulighed for at udnytte allerede tildelte aktieoptioner i det omfang, det kunne lade sig gøre inden fratrædelsestidspunktet eller i en kortere periode herefter.
(...)
En sådan særlig mulighed for gennem et økonomisk vederlag at binde medarbejdere til at forblive ansat i en bestemt virksomhed var ikke i overensstemmelse med dansk ansættelsesretlig lovgivning, herunder særligt funktionærlovens § 17 a, som indeholder et grundlæggende ansættelses- og aftaleret-
- Side 131 -
...ikke eksisterede på dette tidspunkt, og at det derfor var ureguleret, om aktielønning var at anse som en del af aflønningen i henhold til funktionærlovens § 17 a. Flere af disse sager nåede frem til domstolene, og ved Højesterets dom af 23. november 2004 i den såkaldte Intel-sag (refereret nedenfor) opnåedes en relativ klarhed over retsstillingen.
(...)
...aktieaflønning ikke var omfattet af funktionærlovens § 17 a. Arbejdstagersiden havde indtaget det modsatte synspunkt. Denne stillingskrig blev opretholdt helt frem til Højesterets dom i Intel-sagen, uanset at der allerede i 2001 forelå afgørelser fra Sø- og Handelsretten, som tydede på, at tvisten ville falde ud til fordel for arbejdstagersidens synspunkter.
(...)
...indeholdt i denne bestemmelse, unægteligt anerkendes at være i modstrid med den grundlæggende filosofi om medarbejderfastholdelse, som aktieaflønning bygger på. For det andet vedrører spørgsmålet ikke ubetydelige økonomiske ressourcer, og en justering af tidligere praksis ville tillige påføre de fleste virksomheder voldsomme administrative byrder.
(...)
Der foreligger tre sager i perioden indtil 2004, som har været af væsentlig betydning for den endelige fastlæggelse af rækkevidden af funktionærlovens § 17 a og aftalelovens § 36 i relation til aktieaflønning forud for indførelsen af aktieoptionsloven i 2004.
(...)
- Side 133 -
...[medarbejderen] ikke blot for så vidt angår vederlaget for det år, hvori han fratrådte sin stilling, men tillige og så meget desto mere for så vidt angår vederlaget for den forudgående periode. Bestemmelsen er derfor ugyldig i medfør af funktionærlovens § 21 og aftalelovens § 36«. Medarbejderen blev således tillagt ret til de krævede 300 aktieoptioner.
(...)
...aktieoptionsordninger, hvor medarbejderne tildeles aktieoptioner, uden at tildelingen er direkte relateret til virksomhedens økonomiske resultat i det forudgående år – uden særlig hensyntagen til, hvor stor en procentdel optionerne der værdimæssigt udgør af medarbejdernes vederlag, og hvor det primære hensyn er at binde medarbejderne til virksomheden.
(...)
...tale om en medarbejder eller en direktør, som ikke var omfattet af funktionærlovens § 17 a. Henvisningen til aftalelovens § 36 viser, at Sø- og Handelsretten fandt, at aftalevilkåret om den forkortede udnyttelsesperiode, der reelt ville afskære medarbejderne fra helt at udnytte optioner tildelt inden for de seneste tre år, var grundlæggende urimeligt.
(...)
...Højesterets prøvelse af sagen, idet man håbede, at Højesteret ville formulere sig på en sådan måde, at spørgsmålet om funktionærlovens § 17 a’s betydning for aktieoptioner kunne opnå den nødvendige afklaring. Højesteret gjorde ligesom Sø- og Handelsretten meget ud af at beskrive karakteren af Novos aktieoptionsordning og det forhold, at optionerne på til-
(...)
- Side 134 -
...denne bestemmelses analogi – sammenholdt med § 21, at [medarbejderen] ikke som følge af sin fratræden pr. 31. marts 1999 kan fratages de aktieoptioner, som han havde fået tildelt vedrørende regnskabsåret 1998, og at han vedrørende regnskabsåret 1999 havde krav på en andel af tildelingen i 2000 svarende til den del af 1999, i hvilken han var ansat«.
(...)
...Højesteret ikke som Sø- og Handelsretten fandt anledning til at henvise til aftalelovens § 36. Dette kan imidlertid blot bero på det forhold, at der i funktionærlovens §§ 17 a og 21 var tilstrækkelig hjemmel til at tilsidesætte de omhandlede bestemmelser, og at det derfor reelt var overflødigt at foretage overvejelser i relation til aftalelovens § 36.
(...)
Novo-sagen kan ikke bruges som argument for, at aktieoptionsordninger generelt er omfattet af funktionærlovens § 17 a, men afgørelsen viser i hvert fald, at aktieoptionsordninger kan være omfattet af funktionærlovens § 17 a, når de i natur svarer til de bonusordninger, som bestemmelsen tilsigter at regulere.
(...)
Den 1. februar 2002 afsagde Sø- og Handelsretten den anden dom vedrørende funktionærlovens § 17 a i den såkaldte Song Networks-sag.5757. Sø- og Handelsrettens dom af 1. februar 2002, sag (F-0019-00).
(...)
- Side 135 -
...var tale om både performance optioner og stay-on optioner, ændrer ikke ved, at de på samme måde i denne sag som i dommen af 6. juni 2001 omhandlede warrants er en ydelse, der er omfattet af funktionærlovens § 17 a«. På denne baggrund tildelte Sø- og Handelsretten økonomichefen køberet til 611 af de 2.000 optioner, som blev tildelt den 3. maj 1999.
(...)
- Side 136 -
...angår den ene medarbejder, der i forbindelse med sin fratrædelsesordning accepterede vilkåret om 90 dages tegningsret fra fratrædelsestidspunktet, fandt Sø- og Handelsretten, at aftalen var i strid med aftalelovens § 36 og derfor måtte tilsidesættes. Retten løste derfor spørgsmålet uden at komme nærmere ind på betydningen af funktionærlovens § 17 a.
(...)
- Side 137 -
...enkelte medarbejder hvert år opnår tildeling af nogle optioner og modning af andre. Ordningen må ses som et led i den løbende aflønning, og Højesteret finder derfor, at Intels tildeling af aktieoptioner er omfattet af funktionærlovens § 17 a [vores fremhævning], således som bestemmelsen var affattet indtil ændringen ved lov nr. 310 af 5. maj 2004.
(...)
...§ 17 a, jf. § 21, at [medarbejder 1] og [medarbejder 2] ikke som følge af deres fratræden kan fratages de aktieoptioner, som de havde fået tildelt. De foran nævnte betingelser i optionsaftalens pkt. 7 om bortfald af ikke modnede optioner ved fratræden og om udnyttelse af modnede optioner inden 90 kalenderdage må derfor tilsidesættes som ugyldige.«
(...)
...aktieaflønning tildelt før den 1. juli 2004 almindeligvis må anses for reguleret af funktionærlovens § 17 a eller denne bestemmelses analogi. Dette gælder i hvert fald, hvis der var tale om ordninger, hvor en større mængde af virksomhedens medarbejdere deltog, og hvor ordningen efter de konkrete omstændigheder måtte anses som en del af det almindelige vederlag.
(...)
- Side 138 -
...erhvervet på dette tidspunkt, også når tildelingen sker med henblik på personalefastholdelse«. Derfor tiltrådte Højesteret, at der var tale om en aktieoptionsordning, som måtte anses for en del af lønnen og tilsidesatte – som i Novo Nordisk- og Intel-sagerne – bestemmelsen om aktieoptionsprogrammets bortfald i forbindelse med medarbejderens fratræden.
...funktionærlovens § 17 a eller principperne i denne bestemmelse, hvis der er tale om vederlag i henhold til denne bestemmelse. I øvrigt skal sådanne ordninger vurderes ud fra almindelige aftaleretlige principper, herunder aftalelovens § 36 og visse af de retningslinjer, der kan udledes af retspraksis omkring aktieoptioner tildelt før lovens ikrafttræden.
(...)
- Side 139 -
ordninger vil medarbejderens retsstilling være direkte reguleret af funktionærlovens § 17 a. Denne bestemmelse er nærmere beskrevet i afsnit 5.4.3.2.
Funktionærlovens § 17 a, stk. 1, bestemmer følgende:
(...)
...købe- eller tegningsrettigheder til aktier m.v., der er omfattet af lov om brug af køberet eller tegningsret til aktier m.v. i ansættelsesforhold«. Funktionærlovens § 17 a er dog fortsat relevant for de aktieaflønningsordninger, som falder uden for aktieoptionsloven og (i relevant omfang) for aktieoptioner tildelt før aktieoptionslovens ikrafttræden.
(...)
...men derimod på »tantieme, gratiale eller lignende ydelser«, det vil i praksis sige en provisionslignende ydelse. Det klassiske eksempel er medarbejderen, som får en årlig tantieme på 1 % af virksomhedens overskud. Fratræder medarbejderen midt i regnskabsåret, er denne berettiget til halvdelen af 1 % af virksomhedens overskud, når dette er opgjort.
(...)
At ikke alle aktieordninger indeholder et vederlagselement omfattet af funktionærlovens § 17 a, er illustreret af Sø- og Handelsrettens udtalelse i
(...)
- Side 140 -
...for tab alt efter selskabets økonomiske udvikling og muligheden for en børsnotering. Selskabets tilbud om aktier til den i sagen pågældende pris indeholdt derfor i sig selv ikke en økonomisk begunstigelse for medarbejderen, hvorfor selskabets salg af aktier til medarbejderen ikke var en ydelse omfattet af funktionærlovens §17 a eller dennes analogi.
(...)
...godtgjort eller sandsynliggjort, at købet ikke skete til markedsværdien. Aktietegningen indeholdt derfor ikke i sig selv en økonomisk begunstigelse af medarbejderne, og aktiekøbet har derfor ikke haft karakter af en vederlæggelse af medarbejderne, der kan sidestilles med en ydelse, som er omfattet af funktionærlovens § 17 a«. Højesteret tiltrådte dette.
(...)
Funktionærlovens § 17 a finder anvendelse, uanset om det er medarbejder eller arbejdsgiver, som bringer ansættelsesforholdet til ophør.
(...)
...skyldes, at funktionærlovens § 17 a antages at være udtryk for et almindeligt ansættelsesretligt fortolkningsprincip om forholdsmæssig økonomisk opgørelse. Det vil dog for ikke-funktionærer være muligt, at indgå aftaler, der fraviger princippet i funktionærlovens § 17 a. Sådanne aftaler kan dog, hvis de er urimelige, tilsidesættes efter aftalelovens § 36.
(...)
...ugunst for medarbejderen, og – hvis dette er tilfældet – tilsidesætte sådanne aftalevilkår. I dansk ret er det det absolutte udgangspunkt, at tilsidesættelse af et enkelt aftalevilkår i en samlet aftale ikke medfører den samlede aftales ugyldighed, medmindre det vilkår, der tilsidesættes, er af en sådan karakter, at det ikke giver mening at fastholde
(...)
- Side 141 -
aftalen uden det pågældende vilkår. Domstolene vil således ikke tilsidesætte hele bonusaftalen, fordi et enkelt element i denne strider mod funktionærlovens § 17 a, men derimod blot tilsidesætte denne del af aftalen som ugyldig.
(...)
Med Novo-sagen,6464. U 2004.1480 H. Song Networks-sagen6565. Sø- og Handelsrettens dom af 1. februar 2002, sag (F-0019-00). og Intel-sagen6666. U 2005.671 H. blev det fastslået, at funktionærlovens § 17 a og principperne i denne bestemmelse efter omstændighederne kan anvendes på aktieaflønning.
(...)
Med aktieoptionslovens ikrafttræden i 2004 blev dette kraftigt modificeret, så funktionærlovens § 17 a nu kun finder anvendelse på aktieaflønning, som ikke er omfattet af aktieoptionsloven; dvs. aktieaflønning tildelt før den 1. juli 2004 og de typer af aktieaflønningsinstrumenter, som ikke omfattes af aktieoptionsloven.
- Side 142 -
Direktører, som har den reelle øverste daglige ledelse af virksomheden (som nærmere beskrevet i kapitel 2.3), er ikke omfattet af funktionærlovens § 17 a.
(...)
- Side 143 -
...Finn Schwarz, Direktørens Kontrakt- og ansættelsesforhold, 3. udgave, 2000, side 275. Dette skyldes, at funktionærlovens § 17 a antages at være udtryk for et almindeligt ansættelsesretligt princip om forholdsmæssig økonomisk opgørelse. For direktører vil det imidlertid være muligt at indgå aftaler, som fraviger princippet i funktionærlovens § 17 a.