- Side 538 -
...en række medarbejderes opsigelsesvarsel i henhold til funktionærlovens § 2. I aftalen foretog parterne en samlet regulering af løn- og arbejdsvilkårene for de tjenestemandsansatte, som valgte at overgå til overenskomstansættelse i forbindelse med privatiseringen af postvæsenet. Både landsretten og Højesteret frifandt også virksomheden i denne sag.
(...)
...tilkommer tjenestemænd i form af en særlig afskedigelsesprocedure, rådighedsløn og pension. Det må i denne situation kræves, at medarbejderen ved at indgå på den tilbudte funktionæransættelse med bevarelse af tjenestemandslovens opsigelsesvarsler ud fra den beskrevne samlede bedømmelse ikke stilles ringere ved afskedigelse end efter funktionærloven.
- Side 539 -
...ændringer i ansættelsen, f.eks. nedsættelse af lønnen. En væsentlig ændring skal gennemføres med den enkelte funktionærs individuelle opsigelsesvarsel efter § 2, og funktionæren kan vælge at fratræde med en retsstilling svarende til en opsagt medarbejders, herunder med ret til en fratrædelsesgodtgørelse efter § 2 a, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
(...)
- Side 540 -
...det, der følger af funktionærlovens § 2, stk. 2, kan funktionæren gyldigt give afkald på (en del af) sit opsigelsesvarsel (bagudrettet) i forbindelse med et konkret arbejdsophør, jf. U 1974.3 H. Her var en aftale om fratræden med to måneders opsigelsesvarsel (mod tre måneder efter loven) med fritstilling i opsigelsesperioden bindende for funktionæren.
(...)
...parterne indgår aftale om, at en lønnedsættelse eller en anden væsentlig ændring af ansættelsesvilkårene skal træde i kraft straks eller i øvrigt på et tidligere tidspunkt end det, til hvilket opsigelse kunne være sket, selv om en ensidig ændring af ansættelsesvilkårene fra arbejdsgiverens side skulle være sket med det for opsigelse gældende varsel.”
(...)
...ændringer af ansættelsen uden at iagttage varslerne i funktionærlovens § 2. En aftale om, at funktionæren skal fratræde eller arbejde på væsentligt forringede vilkår, er ifølge dommen kun undergivet de almindelige aftaleretlige ugyldighedsregler, herunder aftalelovens § 36. Der forelå imidlertid ikke en sådan ugyldighedsgrund i det foreliggende tilfælde.
(...)
- Side 541 -
...individuelle opsigelsesvarsel efter funktionærlovens § 2. I den anden sag var spørgsmålet, om en overgang fra en virksomhedsoverenskomst til en organisationsoverenskomst med en række væsentlige ændringer til følge skulle varsles med den enkelte medarbejders individuelle opsigelsesvarsel efter funktionærlovens § 2. I denne sag udtalte opmændene bl.a. følgende:
(...)
...deres generelle organisationsfuldmagt – der råder over overenskomstens indhold. I forlængelse heraf må en funktionær – på samme måde som andre lønmodtagere – påregne, at der kan ske ændringer til såvel det bedre som det værre ved en overenskomstfornyelse. Der er derfor ikke noget individuelt krav på en varsling af ændringen efter funktionærlovens § 2.