- Side 579 -
...det almindeligt, at overenskomsterne fastsætter, at opsigelse af faglært og ufaglært arbejde følger funktionærlovens opsigelsesvarsler. Arbejdsgiveren skal således normalt opsige ansættelsen med de opsigelsesvarsler, der følger af funktionærlovens § 2, stk. 2 og 3, mens lønmodtageren skal opsige ansættelsen med det varsel, der følger af § 2, stk. 6.
- Side 585 -
...forståelse ikke de regler, der gælder om en påstået urimelig opsigelse, f.eks. beskyttelsen efter funktionærlovens § 2 b, der i stedet anvender et anciennitetskrav. Det er dog i sidste ende, EU-Domstolen der fastlægger den nærmere forståelse af direktivets artikel 8, jf. i øvrigt nærmere om prøvetid contra anciennitetskrav i kapitel 21, afsnit 2.1.3.
- Side 586 -
Det påhviler efter funktionærlovens § 2, stk. 5, den part, der vil påberåbe sig en prøvetid i en funktionæransættelse, at godtgøre en aftale om prøvetid. En prøvetid kan (automatisk) være aftalt i kraft af en overenskomst, som arbejdsgiveren og funktionæren er omfattet af, jf. U 1964.367 H.
- Side 587 -
I funktionærforhold skal både arbejdsgiveren og funktionæren opsige ansættelsen skriftligt, jf. funktionærlovens § 2, stk. 7. Ifølge forarbejderne til bestemmelsen skal en opsigelse »for at være gyldig (…) ske skriftligt«.99. Se FT 1963-64 (1. samling), tillæg A, sp. 213.
(...)
- Side 589 -
...funktionærlovens § 2, stk. 7. De fleste overenskomster indeholder også krav om, at den ansatte (typisk med en vis anciennitet) har krav på at få en nærmere begrundelse for opsigelsen. Det vil ofte være den meddelte begrundelse, som danner baggrund for en medarbejders overvejelser om, hvorvidt opsigelsen skal anfægtes som urimelig, jf. nærmere herom i kapitel 21.
- Side 603 -
...arbejdsgiveren kunne have opsagt funktionæren til fratræden. På tilsvarende måde er lovens § 21 heller ikke til hinder for, at parterne aftaler, at en lønnedsættelse eller en anden væsentlig ændring af ansættelsesvilkårene skal træde i kraft straks eller på et tidligere tidspunkt end det, som arbejdsgiveren ensidigt kunne have varslet ændringen til.
- Side 608 -
...individuelle opsigelsesvarsler, som medlemmerne har efter deres ansættelseskontrakt, kollektive overenskomst eller funktionærloven. Højesteret fastlog allerede i U 1916.135 H og U 1935.507 H, at de individuelle opsigelsesvarsler viger for de kollektive konfliktsvarsler, og denne retstilstand er også blevet kodificeret i funktionærlovens § 2, stk. 10.
(...)
...om både et overenskomstbrud og en (grov) misligholdelse af ansættelsesforholdet. Her er spørgsmålet derfor, om arbejdsgiveren kan vælge at bortvise de strejkende, eller om arbejdsgiveren er henvist til at håndhæve den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse i form af et bodsansvar i det fagretlige system, jf. nærmere herom i kapitel 22, afsnit 3.2.