- Side 416 -
...hvor der var aftalt gensidigt opsigelsesvarsel på 14 dage i prøvetiden, hvilket blev anset for foreneligt med FUL § 2, stk. 6, der ellers som udgangspunkt giver funktionæren mulighed for at fratræde uden varsel i prøvetiden. Det gjorde funktionæren i den foreliggende sag, og arbejdsgiveren fik tilkendt en halv måneds løn i erstatning efter FUL § 4.
- Side 420 -
...vedkommende findes regler om opsigelsesvarsler i FUL § 2. Funktionærer har generelt længere opsigelsesvarsler end faglærte og ikke-faglærte arbejdere. For faglærte og ikke-faglærte arbejdere findes som regel i de kollektive overenskomster bestemmelser om opsigelsesvarsler. Der kan også være aftalt opsigelsesregler i den enkelte ansættelseskontrakt.
FUL § 2 bestemmer, at arbejdsaftaler mellem arbejdsgivere og funktionærer ved opsigelse kan bringes til ophør efter forudgående varsel.
- Side 421 -
...1948.1026 H, U 1953.331, U 1954.29 H, U 1963.830, U 1988.574. FUL § 2, stk. 4, bestemmer, at såfremt arbejdsgiveren godtgør, at der er truffet aftale om, at arbejdet er af rent midlertidig karakter, og arbejdsforholdet ikke vedvarer ud over 1 måned, finder de normale regler om opsigelsesvarsler (hvorefter varslet er 1 måned, jf. foran) ikke anvendelse.
- Side 422 -
Fra funktionærens side skal opsigelse ske med 1 måneds varsel til ophør ved en måneds udgang, jf. FUL § 2, stk. 6. Der kan ved skriftlig kontrakt aftales længere opsigelsesvarsel fra funktionærens side under forudsætning af, at opsigelsesvarslet fra arbejdsgiverens side forlænges tilsvarende.
(...)
...prøvetiden kan en funktionær normalt opsige uden varsel. I 2004 fastslog Højesteret,3232. U 2004.2453 H. at en aftale om gensidigt opsigelsesvarsel på 14 dage i prøvetiden for en salgsassistent i en forretning ikke er i strid med FUL § 2, stk. 6, og funktionæren blev dømt til at betale erstatning til arbejdsgiveren efter FUL § 4, se om denne nedenfor.
Individuelle opsigelsesvarsler viger for organisationernes varslingsbestemmelser i tilfælde af lovligt varslede kollektive kampskridt. På funktionærområdet er det fastslået i FUL § 2, stk. 10. Princippet gælder generelt. Hvis der ikke er aftalt kollektive konfliktvarsler, må kollektive kampskridt varsles med respekt af de individuelle opsigelsesvarsler.
- Side 423 -
...forstand et påbud. Der stilles som hovedregel ingen formkrav. FUL § 2, stk. 7, bestemmer, at opsigelse i henhold til loven skal meddeles skriftligt. Skriftlighed er imidlertid ingen gyldighedsbetingelse, men en ordensforskrift, der især har bevismæssig betydning.3434. Se fra praksis bl.a. U 1967.348, U 1967.663, U 1972.978 H, U 1973.30 H og U 1973.803.
- Side 441 -
...tilfælde af lovligt varslet arbejdsstandsning. Hvis der findes overenskomstmæssige regler om varsling af kollektive kampskridt, som fx Hovedaftalens (LO/DA) § 2, stk. 2 og 3, kan arbejdsstandsninger på samme måde iværksættes uden at respektere de individuelle opsigelsesvarsler. Hvis der ikke findes overenskomstmæssige varslingsregler for kollektive
(...)
- Side 442 -
...til grund, at iværksættelse af lovlig strejke eller lockout indebærer, at de individuelle arbejdsforhold som udgangspunkt må betragtes som ophørt og ikke blot som suspenderet. Højesteret bemærkede, at dette også må gælde for ansatte, der er omfattet af funktionærloven, hvilket også fandtes bedst stemmende med reglen i funktionærlovens § 2, stk. 10.
(...)
- Side 443 -
...EU-retlig domstol og er efter art. 4(3) TEU (loyalitetspligten mellem medlemsstaterne og EU) forpligtet til at bidrage til at skabe sammenhæng mellem national ret og EU-retten. En dansk domstol, der ser et problem i forholdet mellem EU-ret og dansk ret, er efter TEU og TEUF forpligtet til at løse det, evt. med hjælp vedrørende fortolkningen fra EU-