- Side 684 -
...ancienniteten regnes fra dette tidspunkt, selv om parterne havde forudsat noget andet, jf. U 1984.754 H, hvor arbejdsgiver havde stillet en funktionærstilling i udsigt efter 1 års ansættelse, og hvor det blev fastslået, at funktionærstatus var erhvervet i kraft af arbejdets indhold allerede efter 3 måneders ansættelse og dermed på opsigelsestidspunktet.
- Side 690 -
Det ses i ansættelseskontrakter, at funktionæren skal acceptere i en fritstillingsperiode at aflevere den fri bil uden lønkompensation. »Aftalen« er udtryk for et forhåndstilsagn om uvarslet at gå væsentligt ned i løn på et uvist fremtidigt tidspunkt. Sådanne aftaler er i strid med FUL § 21.
- Side 692 -
...fastsætte regler, hvorefter opsigelsesbestemmelserne i § 2 i særlige tilfælde, hvor hensynet til funktionæren taler herfor, kan fraviges. Sådanne bestemmelser er endnu ikke fastsat, og det er således i strid med § 21 at træffe aftale fx med en funktionær i en fleksjobansættelse om afvigelse fra funktionærlovens opsigelsesregler til skade for denne.
- Side 693 -
...opsagt uden varsel. Retten fastslog, at F havde krav på funktionærlovens almindelige opsigelsesvarsel. I U 1948.734 SH var F ansat som vikar med en bestemmelse om, at hun også ud over de 3 måneder skulle kunne opsiges med dags varsel; samtidig havde hun fået en højere løn end en normal vikarløn. Bestemmelsen tilsidesattes som stridende mod FUL § 21.
- Side 697 -
...prøveperioden. Mens man ved midlertidige ansættelser kan aftale, at sygdomsmelding anses som opsigelse, vil en tilsvarende aftale under prøvetid være ensbetydende med, at funktionæren i disse situationer på forhånd fraskriver sig de 14 dages opsigelsesvarsel fra arbejdsgiverens side. En sådan aftale indgået i arbejdsgiverens interesse strider mod FUL § 21.
(...)
...anvendelse på prøvetid, og det er herefter et spørgsmål, om § 2, stk. 6, 1. pkt., hjemler mulighed for at aftale et kortere opsigelsesvarsel fra funktionærens side end den ene måned, eller om man må opfatte en aftale, hvorefter alene funktionæren giver et længere varsel end det påkrævede, som værende til ugunst for denne og dermed i strid med FUL § 21.
(...)
Højesteret har i U 2004.2453 H fastslået, at en sådan aftale ikke strider mod FUL § 21.
(...)
...til at opsige ansættelsesforholdet med dags varsel, idet aftalen om et gensidigt forlænget opsigelsesvarsel på 14 dage burde tilsidesættes, jf. FUL § 21, jf. § 2, stk. 6. Højesteret afviste, at F’s forlængede opsigelsesvarsel på 14 dage i prøvetiden ifølge en naturlig sproglig forståelse af FUL § 2, stk. 6, burde tilsidesættes i medfør af FUL § 21.
- Side 708 -
Hvis det må lægges til grund, at ancienniteten er fortsat i det »nye« ansættelsesforhold, vil en ansættelseskontrakt, hvoraf det modsatte fremgår, blive tilsidesat, jf. FUL § 21 og dommene U 1958.1209 SH og U 1973.688 H.
- Side 714 -
I U 1952.807 H blev det lagt det til grund, at F var opsagt til den 1. november 1949, og at A havde tilkendegivet, at hvis F fortsatte i stillingen, kunne opsigelse ske uvarslet. Da F herefter blev opsagt den 30. december 1949 med dags varsel, fastslog retten, at opsigelsen var i strid med FUL § 21.
(...)
- Side 715 -
...arbejdsforholdet kunne forlænges indtil 1. august 1945. Den 30. juli 1945 blev det aftalt, at F fratrådte sin stilling, og at F skulle fortsætte på timeløn med 8 dages opsigelsesfrist, indtil forretningen blev solgt. F fortsatte i øvrigt sit arbejde uforandret, indtil A den 3. december 1945 solgte forretningen. Retten fandt ikke, at aftalen stred mod FUL § 21.
(...)
...opsigelsesregler, må der, jf. FUL § 21, være snævre grænser for, hvor lang tid en sådan tilstand kan fortsætte. Det er derfor nærliggende at fastholde, at en aftalt midlertidig, ikke-tidsbestemt fortsættelse må ligge inden for en periode af 1 måned fra det oprindelig aftalte fratrædelsestidspunkt. Med dette udgangspunkt vil dommens resultat ikke kunne tiltrædes.
- Side 716 -
...opsigelsesperioden være belastende. I disse situationer og i de tilfælde, hvor funktionæren får mulighed for hurtigt at få et andet arbejde, træffes der ofte aftale om, at funktionæren fratræder uden varsel eller med et varsel kortere end funktionærlovens. Efterfølgende opstår spørgsmålet, om disse aftalers eventuelle tilsidesættelse i medfør af FUL § 21.
(...)
...en ansættelsesaftale bringes til ophør ved opsigelse, dvs. ved en ensidig erklæring fra arbejdsgiverens eller funktionærens side, ogat FUL § 21, ikke er til hinder for, at parterne indgår aftale om, at funktionæren skal fratræde straks eller i øvrigt på et tidligere tidspunkt end det, til hvilket opsigelse fra arbejdsgiverens side kunne være sket.
(...)
...parterne indgår aftale om, at en lønnedsættelse eller en anden væsentlig ændring af ansættelsesvilkårene skal træde i kraft straks eller i øvrigt på et tidligere tidspunkt end det, til hvilket opsigelse kunne være sket, selv om en ensidig ændring af ansættelsesvilkårene fra arbejdsgiverens side skulle være sket med det for opsigelse gældende varsel.
(...)
- Side 717 -
...herefter opsagt den 16. april 1982 med øjeblikkelig virkning. Han protesterede heroverfor den 14. maj 1982 og krævede fuld løn som funktionær i marts og april. Højesteret fastslog, at F havde reageret så hurtigt efter samarbejdets endelige ophør, at kravet ikke kunne anses for tabt ved passivitet, og aftalen tilsidesattes som stridende mod FUL § 21.
(...)
- Side 718 -
...fratræde 1. maj accepterede F herefter, at han alene modtog 2.400 kr. af de 3.600 kr., han skulle have for ½ års tjeneste. Aftalen tilsidesattes – korrekt – da F var berettiget til at opsige til 1. maj. Dommen begrunder resultatet med henvisning til FUL § 21, mens det synes rigtigst at søge begrundelsen for resultatet i aftalelovens ugyldighedsregler.
- Side 735 -
Afvigelse fra funktionærlovens almindelige opsigelsesregler sker i en række tilfælde efter aftale, og spørgsmålet er herefter, om sådanne aftaler kan indgås uden at stride mod FUL § 21. Dette spørgsmål er behandlet ovenfor s. 716.
- Side 764 -
afskediges til fratræden på et tidspunkt, der ligger før den dato, fratræden tidligst ville kunne komme på tale, hvis lønmodtageren var blevet afskediget i sin funktionærstilling. Det er en følge af FUL § 21, at en nedsættelse af arbejdstiden i disse situationer må forudsætte denne modifikation.
- Side 767 -
Praksis baseredes på en vurdering af arbejdsgiverens berettigede forudsætninger om, at funktionæren var ansat på udbetalingstidspunktet, og klarheden i tilkendegivelsen herom sammenholdt med funktionærens forventning og FUL § 21.
(...)
- Side 775 -
...arbejdsopgaver var tilendebragt eller i proces. Da det ikke var meningen, at alle punkter skulle være udført, tilkendtes F en skønsmæssig andel af bonussen. Den omstændighed, at F var i opsagt stilling, kunne ikke føre til et andet resultat henset til, at det var A, der ca. 2 måneder efter tilsagnet om bonus opsagde F som følge af omsætningsnedgang.
(...)
- Side 776 -
...der er bindende, også selvom en ansat var fratrådt på tidspunktet for bekendtgørelsen, hvorfor et vilkår om forsat ansættelse er ugyldigt, jf. FUL § 21. Derimod skulle kravet om båndlæggelse af de aktier, som de ansatte fik retskrav på, respekteres, og dette gælder uanset, at aktierne i båndlæggelsesperioden kan miste der værdi, helt eller delvist