Bemærk, at § 2a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2a, om det har en betydning.
- Side 332 -
...fratrædelsesgodtgørelse, hvis de (midlertidigt) gav afkald på en arbejdsgiverfinansieret alderspension for at fortsætte med at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. I sagen i C-266/11 (Frandsen) nåede Domstolen ikke at afsige dom, da landsretten hævede sin begæring efter Domstolen havde afsagt dom om en tilsvarende problematik forelagt af en tysk domstol.
- Side 342 -
...funktionærer fra fratrædelsesgodtgørelse på grund af en arbejdsgiverfinansieret alderspension i de tilfælde, hvor funktionæren ønsker at fortsætte sin erhvervskarriere. Dommen har – noget overraskende – ikke givet anledning til en justering af funktionærlovens § 2 a, stk. 3, men til en lang række principielle retssager, jf. nærmere herom i afsnit 3.2.2.b.
- Side 344 -
...dom af 18.12.2008 i C-306/07 (Ruben Andersen) og dom af 12.3.2008 i C-405/08 (Bertram Holst). Derudover drejer det sig om spørgsmål, om funktionærlovens § 2 a, stk. 3, og § 5, stk. 2, er forenelige med forbuddet mod henholdsvis alders- og handicapdiskrimination, jf. dom af 12.10.2008 i C-499/08 (Ole Andersen) og dom af 11.4.2013 i C-335/11 (Ring).
- Side 359 -
...foretage en legitim forskelsbehandling inden for rammerne af artikel 6 i direktiv 78/2000. På linje hermed fastlægger forskelsbehandlingslovens § 5 a en række undtagelser fra forbuddet mod aldersdiskrimination i lovens § 2. Hertil kommer, at Folketinget valgte at opretholde en række alderskrav i andre love, herunder funktionærlovens § 2 a, stk. 3.
(...)
...af aldersdiskriminationsforbuddet i 2004 overvejede regeringen og Folketinget aldersgrænserne i funktionærlovens § 2 a. Ifølge bemærkningerne i lovforslag 92 i Folketingets samling 2004-05, 1. samling, udgjorde § 2 a en indirekte forskelsbehandling af yngre funktionærer, som dog var legitim på grund af dens sigte på at beskytte ældre funktionærer og
(...)
- Side 360 -
...højesteretspraksis også efter lovændringen i 1996 må forstås således, »at en funktionær ikke har krav på fratrædelsesgodtgørelse efter stk. 1, hvis funktionæren ved sin fratræden er berettiget til at oppebære arbejdsgiverbetalt alderspension«, og at det også gælder »i tilfælde af at funktionæren vælger ikke at benytte sig af denne ret ved sin fratræden«.
(...)
...uafbrudt beskæftiget i samme virksomhed i 12, 15 eller 18 år, ved funktionærens fratræden skal udrede godtgørelse svarende til henholdsvis 1, 2 eller 3 måneders løn, men således at denne godtgørelse ikke skal udbetales, hvis funktionæren ved fratrædelsen har mulighed for en alderspension fra en pensionsordning, hvortil arbejdsgiveren har bidraget«.
(...)
...hensigtsmæssige og nødvendige, men så et problem i, at bestemmelsen også afskærer fratrædelsesgodtgørelse i tilfælde, hvor funktionæren ønsker at fortsætte med at være erhvervsaktiv. I denne situation gik afskæringen af retten til fratrædelsesgodtgørelse længere end det nødvendige for at opnå de socialpolitiske formål med funktionærlovens § 2 a, stk. 3.
(...)
- Side 361 -
...men beskæftigelsesministeren har tilkendegivet over for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, at der ikke er grund til at tvivle på, at domstolene er i stand til at håndtere dommen på en sådan måde, at lønmodtagere nok skal få deres fratrædelsesgodtgørelse udbetalt, jf. f.eks. besvarelse af spørgsmål 477 og 478 i alm. del i Folketingets samling 2011-12.
(...)
- Side 362 -
...på grund af alder, at One2one ikke var berettiget til at afvise at udbetale godtgørelse til A som sket. Herefter, og da princippet ifølge Domstolens praksis har direkte virkning i forhold til den private arbejdsgiver, One2one, tager landsretten A’s påstand om betaling af fratrædelsesgodtgørelse i medfør af funktionærlovens § 2a, stk. 3, til følge.«
(...)
...nogen godtgørelse. Man anførte yderligere, at lønmodtageren ikke havde krav på 12 måneders løn, da ansættelsen var aftalt til kun at vare frem til det fyldte 60. år. Der er ikke krav på fratrædelsesgodtgørelse, da en privat arbejdsgiver har ret til at indrette sig efter gældende retspraksis og funktionærloven ikke kan ændres med tilbagevirkende kraft.
(...)
- Side 363 -
...kompensation svarende til lønnen i en opsigelsesperiode på 12 måneder. Landsretten fandt ydermere, at lønmodtageren havde krav på fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2 a, stk. 1, da EU-dommen i Ole Andersen-sagen var til hinder for en bestemmelse som § 2 a, stk. 3, når lønmodtageren ønskede fortsat at stå til rådighed for beskæftigelse.
(...)
...spørgsmål ved, om det er »forfatningsretligt holdbart, hvis domstolene med henvisning til EU-retten, herunder nogle flydende EU-retlige principper af uklar oprindelse og ubestemt indhold, griber ind i noget, Folketinget klart har vedtaget og herefter ikke rørt ved på nogen måde, der må forstås som en opgivelse af lovgivningens hidtidige ordning« (s. 298).
(...)
...Maastricht-traktaten. Udgangspunktet er derfor, at landsretterne – som sket i de to domme – skal undlade at anvende funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i det omfang den er uforenelig med EU-retlige regler om forbud mod aldersdiskrimination, som har direkte virkning i Danmark. En sådan situation forelå med EU-Domstolens domme af 12.10.2010 i C-499/08 (Ole
- Side 367 -
...for landsretten at løse konflikten ved at undlade at anvende ferielovens § 13, stk. 2. Landsretten udtalte, at nationale domstole har en vidtgående pligt til EU-konform fortolkning, der alene er begrænset af generelle retsprincipper og forbuddet mod at fortolke mod ordlyden. Landsretten udtalte herefter følgende om fortolkningen af ferielovens § 13: