Bemærk, at § 2a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2a, om det har en betydning.
- Side 441 -
...dommen kunne give anledning til at gennemføre. Parterne måtte helt opgive at udarbejde en rapport om dom af 12.10.2010 i C-499/08 (Ole Andersen), selv om funktionærlovens § 2 a, stk. 3, ifølge dommen er delvis uforenelig med forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder. Mens regeringen selv fremsatte et forslag om ændring af ferielovens § 13, har
(...)
- Side 442 -
den – noget overraskende – ikke foreslået en ændring af funktionærlovens § 2 a, stk. 3, men overladt justeringen til domstolene.
- Side 448 -
...EU-Domstolen i en præjudiciel dom har statueret, at EU-retten er helt eller delvis til hinder for den specifikke lovregel. Det er i princippet den nationale domstol, der skal afgøre spørgsmålet, men i praksis vælger domstolene i en række sager at overlade det til EU-Domstolen, sådan som det også skete i U2012.341V om funktionærlovens § 2 a, stk. 3.
(...)
- Side 450 -
...forfatningsmæssige ordning i Danmark og den EU-retlige retsorden. Det er imidlertid iøjnefaldende, at denne komplicerede interesseafvejning i begge tilfælde (foreløbig) er faldet ud til fordel for en loyalitet over for EU’s retsorden uden (synlige) overvejelser over de principielle, forfatningsmæssige spørgsmål denne direkte anvendelse giver anledning til.