- Side 117 -
...dansk ret, og der kunne heller ikke af Mangold- og Kücückdeveci-dommene udledes et krav om godtgørelse, se om godtgørelsesproblemet nedenfor i kommentaren til § 7, hvor også Højesterets domme fra 17. januar 2014213213. U 2014.1116 H og U 2014.1119 H. om godtgørelsesproblemet ved overtrædelse af FUL § 2 a, stk. 3, i den offentlige sektor gennemgås.
(...)
- Side 118 -
...som pga. sin alder kunne have valgt at gå på pension som 60-årig med en arbejdsgiverbetalt (lille) pension, men som valgte at blive på arbejdsmarkedet ved at søge og få en stilling i en anden virksomhed, efter den på afskedigelsestidspunktet gældende § 2 a, stk. 3, i funktionærloven (der fra 1.2.2015 er ophævet) havde krav på fratrædelsesgodtgørelse.
(...)
...hvilket Sø- og Handelsretten gav ham medhold i, fordi EU-Domstolen den 12.10.2010 i Ole Andersen-sagen i en sag mod en offentlig arbejdsgiver har fastslået, at den tidligere § 2 a, stk. 3, i funktionærloven som den blev fortolket i fast højesteretspraksis stred mod beskæftigelsesdirektivet og dermed var i strid med det almindelige EU-retlige princip om
(...)
- Side 119 -
...stk. 3, i overensstemmelse med EU-retten, alene som følge af den omstændighed, at den altid har fortolket denne bestemmelse i en retning, som ikke er forenelig med EU-retten. Hermed underkender EU-Domstolen klart den af Højesteret udviklede nyfortolkning af contra legem som fortolkning i strid med en efter Højesterets opfattelse klar retsstilling.
(...)
- Side 121 -
...indeholder hjemmel til i en tvist mellem private at lade det uskrevne EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder fortrænge den daværende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, som ifølge fast højesteretspraksis ikke gav en arbejdstager, der havde ret til pension fra arbejdsgiveren, krav på fratrædelsesgodtgørelse.
- Side 131 -
...når de er tilstrækkeligt klare og præcise, hvilket både forbuddet mod aldersdiskrimination og forbuddet mod handicapdiskrimination er. I begge sager havde arbejdsgiverens adfærd støtte i funktionærloven som den blev forstået i traditionel dansk praksis, men stred mod forskelsbehandlingsloven, der implementerer beskæftigelsesdirektivet i dansk ret.
- Side 157 -
...forskelsbehandlingslovens § 5 a, stk. 3. Afskedigelsen af luftkaptajnen med henvisning til overenskomsten og Cimber Air's interne safety-regler udgjorde derfor en aldersbetinget diskrimination, jf. lovens § 2, stk. 1, og landsretten tilkendte luftkaptajnen en godtgørelse efter § 7 svarende til 9 måneders løn, idet der blev lagt vægt på grovheden af overtrædelsen.