- Side 356 -
...arbejdsgiveren. I 2009 blev A opsagt i en alder af 60 år. A fik nyt arbejde og aktiverede ikke sin alderspension. A fik i overensstemmelse med funktionærlovens § 2 a, stk. 3, ikke udbetalt sin fratrædelsesgodtgørelse, da A havde indgået ordningen omkring alderspension fra arbejdsgiveren, og da A var indtrådt i denne ordning, inden han fyldte 50 år.
- Side 357 -
Højesterets flertal påpegede endvidere, at det følger af Domstolens afgørelse, at det vil være i strid med princippet om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder at anvende den dagældende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i den konkrete sag, hvor A valgte at fortsætte på arbejdsmarkedet, efter at han var blevet afskediget af Ajos.
(...)
- Side 359 -
Konklusionen formuleres således, »at tiltrædelsesloven ikke indeholder hjemmel til i en tvist mellem private at lade det uskrevne princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder fortrænge den dagældende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i det omfang bestemmelsen er i strid med forbuddet«.
- Side 361 -
...forhold, at der i tiltrædelsesloven er den fornødne hjemmel til at undlade at anvende bestemmelsen i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i sagen, og at danske domstole ikke herved vil handle uden for rammerne af deres beføjelse som dømmende magt. Eller med andre ord: princippet er en del af den umiddelbart anvendelige EU-ret, der finder anvendelse i Danmark.