Bøger, som nævner Funktionærloven § 2a

RUMREJSEN ÅR 2001

- Side 339 -

Denne ændring, der vedrørte funktionærlovens § 2 a, var ikke forårsaget af EUretlige hensyn, men blev i praksis alligevel det tidsmæssige startskud til ikke blot en årelang diskussion om foreneligheden mellem § 2 a og det EU-retlige forbud mod aldersdiskrimination (først afklaret ved en lovændring, der trådte i kraft den

Læs på Jurabibliotek



§ 2 a – Fratrædelsesgodtgørelse

- Side 347 -

EU-retten har i allerhøjeste grad haft betydning for § 2 a i funktionærloven.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...blev der i funktionærlovens § 2 a indført en bestemmelse, der gav funktionæren ret til en fratrædelsesgodtgørelse, hvis denne blev opsagt efter mindst 12 års uafbrudt ansættelse i samme virksomhed. Dog skulle der ikke udbetales fratrædelsesgodtgørelse, hvis ”… funktionæren ved fratrædelsen vil oppebære pension fra arbejdsgiveren eller folkepension”.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...af, at EU-Domstolen i sag C-499/08 (Ole Andersen-sagen) ved afgørelse af 12. oktober 2010 havde slået fast, at den praksis vedrørende anvendelsen af den dagældende bestemmelse, som de danske domstole hidtil havde fulgt, var i strid med Rådets direktiv 2000/78 af 27. november 2000 (beskæftigelsesdirektivet). Bestemmelsen fik herefter følgende ordlyd:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 348 -

Da beskæftigelsesdirektivet blev implementeret i dansk ret i 2004 gennem vedtagelsen af forskelsbehandlingsloven, havde ministeriet ifølge bemærkningerne til loven alene fokus på, at funktionærlovens § 2 a indebar en indirekte forskelsbehandling af yngre funktionærer.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...2 a, som oprindeligt var at lette overgangen til andet arbejde for funktionærer, der blev afskediget efter mange års ansættelse, var et legitimt formål, kunne den undtagelse fra retten, som fulgte af de danske domstoles hidtidige fortolkning af § 2 a, stk. 3, ikke anses for proportional i lyset af det EU-retlige forbud mod aldersforskelsbehandling.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 350 -

Til trods for EU-Domstolens klare tilkendegivelse på dette punkt fandt Højesteret ikke, at der i lovgrundlaget for Danmarks oprindelige tiltrædelse af EF med efterfølgende ændringer var hjemmel til at lade et uskrevet EU-retligt princip om forbud mod aldersforskelsbehandling fortrænge den dagældende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek