- Side 60 -
...Andersen-sagen (C-499/08), at funktionærlovens § 2 a, stk. 3, som denne bestemmelse er blevet fortolket i retspraksis, er i strid med beskæftigelsesdirektivet. Den tidligere fortolkning af bestemmelsen er dermed tillige i strid med det almindelige EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, som også kan påberåbes mellem private.«
(...)
Den daværende fortolkning af funktionærlovens § 2 a, stk. 3, var derfor i strid med det almindelige EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, hvorfor Ajos blev idømt at betale tre måneders godtgørelse. Herefter indbragte Dansk Industri som mandatar for Ajos A/S sagen for Højesteret med påstand og frifindelse.
Højesteret begrundede det første spørgsmål med, at funktionærlovens § 2 a, stk. 3, efter fast retspraksis, også Højesterets praksis, var blevet fortol-
- Side 63 -
...efter opsigelsen af arbejdstageren blev fastslået, ved Domstolens dom i Ole Andersen-sagen, at funktionærlovens § 2a, stk. 3, er i strid med princippet om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, som konkretiseret i direktiv 2000/78EF, kombineret med muligheden for og sandsynligheden af, at arbejdstageren kan opnå erstatning fra staten som
- Side 68 -
På baggrund heraf anførte Højesteret, at der forelå en »klar retstilstand«, og at det ikke vil være muligt ved anvendelse af de fortolkningsmetoder, der er anerkendt i dansk ret, at anlægge en EU-konform fortolkning af den dagældende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3.
(...)
...Ajos-debatten: Skibby Supermarked-sagen versus Ajos-sagen: Hvilken højesteretsdom er udtryk for gældende ret?« (2018), hvor det gøres gældende, at Skibby Supermarked-sagen er udtryk for gældende ret, men Ajos ikke er. Højesteret fandt herefter, at der forelå en »contra legem«-situation, hvorfor EU-Domstolens vejledning om EU-konform fortolkning kunne afvises.
(...)
Højesteret skulle herefter tage til stilling, om princippet om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder kunne medføre, at funktionærlovens § 2 a, stk. 3, skulle undlades anvendt med den følge, at Ajos ikke kunne støtte ret på national ret.
(...)
- Side 71 -
...mellem private at lade det uskrevne princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder fortrænge den dagældende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i det omfang bestemmelsen er i strid med forbuddet. Højesteret fulgte hverken den ene eller den anden foreslåede mulighed for konvergens mellem national ret og EU-retten, som fulgte af den
(...)
- Side 72 -
Efterfølgende har lovgivningsmagten ophævet den omhandlede bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, ved lov nr. 52 af 27. januar 2015. Den nye bestemmelse, som ikke længere er i strid med forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder finder anvendelse på opsigelser efter lovens ikrafttræden den 1. februar 2015.
- Side 73 -
Scharling fandt på den baggrund, at tiltrædelsesloven indeholdt den fornødne hjemmel til at undlade at anvende bestemmelsen i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i sagen, og vurderede ikke, at danske domstole herved ville handle uden for rammerne af deres beføjelse som dømmende magt.