Bøger, som nævner Funktionærloven § 2a

Sø- og Handelsrettens dom

- Side 60 -

...Andersen-sagen (C-499/08), at funktionærlovens § 2 a, stk. 3, som denne bestemmelse er blevet fortolket i retspraksis, er i strid med beskæftigelsesdirektivet. Den tidligere fortolkning af bestemmelsen er dermed tillige i strid med det almindelige EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, som også kan påberåbes mellem private.«

Læs på Jurabibliotek

(...)

Den daværende fortolkning af funktionærlovens § 2 a, stk. 3, var derfor i strid med det almindelige EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, hvorfor Ajos blev idømt at betale tre måneders godtgørelse. Herefter indbragte Dansk Industri som mandatar for Ajos A/S sagen for Højesteret med påstand og frifindelse.

Læs på Jurabibliotek


Den præjudicielle forelæggelse

Højesteret begrundede det første spørgsmål med, at funktionærlovens § 2 a, stk. 3, efter fast retspraksis, også Højesterets praksis, var blevet fortol-

Læs på Jurabibliotek



Indlæg fra medlemsstaterne og EU-Kommissionen

- Side 63 -

...efter opsigelsen af arbejdstageren blev fastslået, ved Domstolens dom i Ole Andersen-sagen, at funktionærlovens § 2a, stk. 3, er i strid med princippet om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, som konkretiseret i direktiv 2000/78EF, kombineret med muligheden for og sandsynligheden af, at arbejdstageren kan opnå erstatning fra staten som

Læs på Jurabibliotek



Højesterets dom i af 6. december 2016

- Side 68 -

På baggrund heraf anførte Højesteret, at der forelå en »klar retstilstand«, og at det ikke vil være muligt ved anvendelse af de fortolkningsmetoder, der er anerkendt i dansk ret, at anlægge en EU-konform fortolkning af den dagældende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Ajos-debatten: Skibby Supermarked-sagen versus Ajos-sagen: Hvilken højesteretsdom er udtryk for gældende ret?« (2018), hvor det gøres gældende, at Skibby Supermarked-sagen er udtryk for gældende ret, men Ajos ikke er. Højesteret fandt herefter, at der forelå en »contra legem«-situation, hvorfor EU-Domstolens vejledning om EU-konform fortolkning kunne afvises.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Højesteret skulle herefter tage til stilling, om princippet om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder kunne medføre, at funktionærlovens § 2 a, stk. 3, skulle undlades anvendt med den følge, at Ajos ikke kunne støtte ret på national ret.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 71 -

...mellem private at lade det uskrevne princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder fortrænge den dagældende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i det omfang bestemmelsen er i strid med forbuddet. Højesteret fulgte hverken den ene eller den anden foreslåede mulighed for konvergens mellem national ret og EU-retten, som fulgte af den

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 72 -

Efterfølgende har lovgivningsmagten ophævet den omhandlede bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, ved lov nr. 52 af 27. januar 2015. Den nye bestemmelse, som ikke længere er i strid med forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder finder anvendelse på opsigelser efter lovens ikrafttræden den 1. februar 2015.

Læs på Jurabibliotek



Højesterets dissens

- Side 73 -

Scharling fandt på den baggrund, at tiltrædelsesloven indeholdt den fornødne hjemmel til at undlade at anvende bestemmelsen i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i sagen, og vurderede ikke, at danske domstole herved ville handle uden for rammerne af deres beføjelse som dømmende magt.

Læs på Jurabibliotek