- Side 671 -
...opsagt alle medarbejdernes arbejdstidsplaner og meddelt, at nye planer ville foreligge en måned før varslets udløb. Landsrettens flertal fandt, at F, henset til de tidligere drøftelser, med rette havde opfattet skrivelsen som en varsling af væsentligt ændrede arbejdstider og derfor havde været berettiget til at fratræde med godtgørelse efter FUL § 2 a.
- Side 687 -
Retten fastslog, at ved anciennitetserhvervelse efter FUL § 2 a blev en periode forud for en orlov medregnet, mens selve orlovsperioden ikke blev medregnet. Ved F’s tilbagekomst efter orlov blev F efter eget ønske overflyttet til et andet direktorat under Arbejdsministeriet. Det havde ikke betydning for anciennitetsberegningen.
- Side 724 -
Hvis arbejdsgiveren ikke genansætter funktionæren efter ophør af en konflikt − det være sig strejke eller lockout − har funktionæren krav på fratrædelsesgodtgørelse efter FUL § 2 a, jf. U 2003.13 H.
(...)
Det afgørende synes således at blive, om der fremsættes et tilbud om genansættelse, og om dette accepteres af funktionæren. Fremsættes tilbuddet ikke må det sidestilles med opsigelse fra arbejdsgiverens side. Der skal da betales fratrædelsesgodtgørelse i henhold til FUL § 2 a. I forhold til lov om ansættelses-
(...)
- Side 725 -
...tilbuddet om genansættelse, må det omvendt formentlig anses som en fratrædelse foranlediget af funktionæren, hvorfor der ikke vil skulle ydes fratrædelsesgodtgørelse i henhold til FUL § 2 a, ligesom opsigelse i relation til lov om ansættelsesklausuler må anses som sket på funktionærens initiativ uden at arbejdsgiveren har givet gyldig grund hertil.
- Side 787 -
...godtgørelse for usaglige afskedigelser efter FUL § 2 b eller anciennitetsbetingede godtgørelser som FUL § 2 a, kompensation for påtagelse af konkurrence-/kundeklausuler samt godtgørelse for eksempelvis overtrædelse af ligebehandlingsloven. Om der skal beregnes pension af værdien af aktieoptioner, vil afhænge af den aftale, som parterne har indgået.
FUL § 2 a trådte i kraft den 1. juli 1971. Efterfølgende har bestemmelsen kun være undergivet ganske få ændringer.
(...)
- Side 788 -
...fratræde ved det fyldte 65. år, var en konsekvens af A’s generelt fastsatte aldersgrænse på 65 år. Et sådant vilkår om fratræden ved opnåelse af den fastsatte pensionsalder kunne ikke betragtes som en opsigelse og heller ikke sidestilles med en opsigelse ved anvendelsen af FUL § 2 a, stk. 1. A’s fratræden var således ikke omfattet af FUL § 2 a, stk. 1.
(...)
- Side 789 -
...til at genansætte dem. F1 og F2 påstod herefter A dømt til at betale godtgørelse efter FUL § 2 a. Højesteret fandt, at det ville være i strid med funktionærlovens beskyttelsesformål at nægte fratrædelsesgodtgørelse i en sådan situation, og fandt derfor, at A’s nægtelse af at lade F1 og F2 genindtræde var at sidestille med en opsigelse fra A’s side.
(...)
- Side 791 -
...videreførtes i en ny stilling som direktør, og at FUL § 2 a var gældende for den nye aftale, dog med den undtagelse, at opsigelsesvarslet fra D’s side blev ændret fra 1 måned til 3 måneder. Landsretten fandt efter en naturlig sproglig fortolkning af bestemmelsen samt formålet med indføjelsen af denne, at FUL § 2 a tillige var gældende i ansættelsesforholdet.
(...)
- Side 792 -
...skulle indgå i beregningsgrundlaget for fratrædelsesgodtgørelsen. I U 1997.211 V var 2 funktionærer opsagt i januar 1993 med forlænget opsigelsesvarsel og en lønforhøjelse i den forlængede periode på 15 %. Landsretten fastslog, at fratrædelsesgodtgørelsen skulle betales af lønnen på fratrædelsestidspunktet, herunder den »midlertidige« lønforhøjelse.
- Side 795 -
...begrunder ikke nogen godtgørelse i disse situationer, og da de efterladte her er sikret med efterløn efter FUL § 8, uanset om dødsfaldet sker umiddelbart før fratræden, vil der ikke være krav på godtgørelse i disse situationer, jf. U 1993.608 Ø, selv om modtageren af efterløn ikke altid vil være den/de samme, som ville oppebære fratrædelsesgodtgørelsen.
- Side 797 -
...konsekvens, at rettigheden fortsatte som et individuelt vilkår i den enkelte chaufførs kontrakt indtil overenskomstperiodens udløb, hvor den kunne varsles bortfaldet. Efter ordlyden og formålet med bestemmelsen måtte denne forstås således, at fratrædelsesgodtgørelsen kun kunne gøres gældende, hvis den ansatte valgte at fratræde ved ordningens bortfald.
- Side 798 -
Den 12. oktober 2010 afgjorde EU-Domstolen i sag C-499/08, Ole Andersen, at den praksis, der havde udviklet sig vedrørende FUL § 2 a, stk. 3, var i strid med det EU-retlige forbud mod forskelsbehandling på grund af alder.
(...)
...bestemmelse i FUL § 2 a, stk. 3, og at danske domstole ikke kan undlade at anvende bestemmelsen. Ajos blev derfor frifundet. Dommen har vakt en berettiget opsigt som følge af Højesterets betragtninger om forholdet til EU-retten. Se eksempelvis Jens Kristiansen i U 2017B.75: Grænser for EU-rettens umiddelbare anvendelighed i dansk ret – Om Højesterets dom i
(...)
- Side 799 -
Se også om FUL § 2 a Arvid Andersen s. 281 i Funktionærloven 80 år.
- Side 913 -
...anskue det samlede ansættelsesforløb under et, og da medarbejderen havde tilkendegivet et ønske om at fortsætte på nedsat tid, efter at fleksjobbet ophørte, fandt nævnet,at opsigelsen indebar en krænkelse af ligebehandlingsprincippet. Medarbejderen blev tilkendt en godtgørelse på 210.000 kr. svarende til 12 måneders løn i beskæftigelse på nedsat tid.