- Side 173 -
...Landsrets spørgsmål i Ole Andersen-sagen2929. Sag C-499/08, Ole Andersen. førte til underkendelse af den daværende § 2 a, stk. 3, i funktionærloven, der tillod aldersdiskrimination, som stridende mod beskæftigelsesdirektivet.3030. 2000/78/EF. Ajos-sagen er en senfølge af Vestre Landsrets spørgsmål i Ole Andersen-sagen, se nærmere nedenfor i afsnit 2.4.4.
- Side 180 -
...i dansk ret fra den ene hovedregel (aldersdiskrimination tilladt og saglig) til den modsatte (aldersdiskrimination forbudt og usaglig). Den dagældende § 2 a, stk. 3, i funktionærloven, hvorefter arbejdstagere ikke er berettiget til fratrædelsesgodtgørelse, hvis de har ret til en arbejdsgiverbetalt alderspension, blev ikke ændret ved den lejlighed.
(...)
...udbetalte under henvisning til den dagældende § 2 a, stk. 3, i funktionærloven ikke fratrædelsesgodtgørelse, da funktionæren, fordi han var fyldt 60 år var berettiget til en arbejdsgiverbetalt alderspension, hvis han gik på pension. Da funktionæren i Ajos-sagen fik andet job og ikke gik på pension, fik han ikke udbetalt den arbejdsgiverbetalte pension.
(...)
...Ugeskriftet i U 2017.824 H sammen med Højesterets dom i Ajos-sagen. fordi EU-Domstolen i Ole Andersen-sagen har fastslået, at den tidligere § 2 a, stk. 3, i funktionærloven, som den blev fortolket i fast højesteretspraksis,6565. Se senest U 2008.1892 H og U 2014.1119 H. stred mod beskæftigelsesdirektivet og dermed var i strid med det almindelige EU-
(...)
- Side 181 -
...otte og et mindretal på en. Flertallet fandt, at tiltrædelsesloven fra 1972 med senere ændringer fortolket i lys af forarbejderne til ændringen af loven i 1993 i forbindelse med ratifikationen af Maastricht-Traktaten ikke indeholder hjemmel til i en tvist mellem private at lade det uskrevne EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund
(...)
- Side 182 -
af alder fortrænge den daværende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3.
(...)
...da funktionæren i Ajos-sagen blev fyret. Chartret har siden fuldstændig skiftet retsvirkning. Ved Lissabon-traktatens ikrafttræden den 1. december 2009 fik Chartret traktatrang, jf. art. 6, stk. 1 TEU og har dermed direkte virkning og forrang for national ret på amme måde som traktatbestemmelser, se om forrang og direkte virkning foran i kapitel 3.