- Side 466 -
...da en EU-dom stillede spørgsmål ved funktionærlovens § 2 a om fratrædelsesgodtgørelse. I dom af 12. oktober 2010 i C-499/08, Ole Andersen, fastslog Domstolen, at det ikke var foreneligt med det EU-retlige forbud mod forskelsbehandling på grund af alder at afskære en opsagt funktionær fra fratrædelsesgodtgørelse i det tilfælde, hvor lønmodtageren øn-
(...)
- Side 467 -
Ministerens optimistiske bemærkninger flugtede med en bemærkning fra generaladvokat Kokott i forslaget til Ole Andersen-dommen. Efter hendes opfattelse var det muligt at fortolke funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i overensstemmelse med EU-retten, da den vide forståelse af bestemmelsen udelukkende beroede »på fortolkningen i dansk retspraksis« (punkt 84).
(...)
- Side 468 -
...33). Højesteret skulle tillige se bort fra funktionærlovens § 2 a, stk. 3, hvis det ikke var muligt at fortolke bestemmelsen på en EU-konform måde, jf. dom af 19. april 2016 i C-441/14, Ajos.2121. Se om Ajos også kapitel 7 af Jens Hartig Danielsen, kapitel 8 af Nadja Schou Lauridsen & Jakob Nymann-Lindegren samt kapitel 16 af Henrik Palmer Olsen.
(...)
...funktionærlovens § 2 a, stk. 3, og blev frifundet for det rejste krav om fratrædelsesgodtgørelse.2222. Jeg behandler ikke det principielle spørgsmål om EU-rettens umiddelbare anvendelse over for private her, men henviser til min artikel om ’EU-ret i Grænser for EU-rettens umiddelbare anvendelighed i dansk ret: Om Højesterets dom i Ajos-sagen’, U2017.75-84.