- Side 527 -
...arbejdstiden. Lønmodtagerne var af den opfattelse, at ændringerne var så væsentlige, at de kunne betragte sig som opsagte og kræve fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2 a. Højesteret fandt imidlertid – med henvisning til det lange varsel og ændringernes overenskomstmæssige hjemmel – at der ikke var tale om en væsentlig ændring af arbejdsvilkårene.
- Side 531 -
...opsigelsesperioden. Hvis medarbejderen har ret i, at der var tale om en væsentlig ændring, vil medarbejderen være stillet som ved en opsigelse, jf. U 2004.2174 V, der tilkendte en lønmodtager godtgørelse for at være uberettiget opsagt efter en børnepasningsorlov, og U 2008.23 V, der tilkendte en lønmodtager godtgørelse efter funktionærlovens §§ 2 a og 2 b.
- Side 534 -
...på fratrædelsesgodtgørelse, hvis den ansatte i øvrigt opfylder kravene til at modtage fratrædelsesgodtgørelse ved arbejdsgiverens opsigelse af ansættelsen, jf. f.eks. U 1992.321 S om et krav på fratrædelsesgodtgørelse i medfør i af funktionærlovens § 2 a ved en lønmodtagers fratrædelse som følge af væsentlige ændringer i arbejdstid og arbejdssted.