- Side 226 -
...fordi EU-Domstolen i Ole Andersen-sagen5454. Sag C-499/08, Ole Andersen. har fastslået, at den tidligere § 2 a, stk. 3, i funktionærloven som den blev fortolket i fast højesteretspraksis5555. Senest U 2014.1119 H. stred mod beskæftigelsesdirektivet5656. 2000/78/EF. og dermed var i strid med det almindelige EU-retlige princip om forbud mod diskrimina-
(...)
- Side 227 -
...Flertallet fandt, at tiltrædelsesloven fra 1972 med senere ændringer ikke indeholder hjemmel til i en tvist mellem private at lade det uskrevne EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder fortrænge den daværende bestemmelse i FUL § 2 a, stk. 3, som ifølge fast højesteretspraksis ikke gav en arbejdstager, der havde ret til pensi-
(...)
- Side 228 -
...fra arbejdsgiveren, krav på fratrædelsesgodtgørelse. Arbejdsgiveren blev derfor frifundet. Højesterets dom i Ajos-sagen har givet anledning til en del debat i litteraturen.6060. Se nærmere Nielsen, Ruth: EU-arbejdsret, Kbh. 2019. FUL § 2 a er siden ændret, se nærmere i kap. 12. Det arbejdsretlige problem i Ajos-sagen er derfor ikke længere aktuelt.
- Side 232 -
...om grundlæggende rettigheder, herunder diskriminationsforbuddet i Chartrets art. 21 fik traktatrang ved Lissabon-traktatens ikrafttræden den 1. december 2009. Fra denne dato har det EU-retlige forbud mod aldersdiskrimination haft direkte virkning og forrang for modstridende national lovgivning som fx den tidligere § 2 a, stk. 3, i funktionærloven.